80% Latvijas respondentu godīgi atzina, ka, iepērkoties lielveikalos, viņi vadās pēc atlaidēm un ņem “atlaides” preces. Iespējams, arī tas liecina par to, ka latviešiem kabatās nav daudz naudas.
Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju (78%) atzīst, ka viņu ikdienas iepirkšanās paradumus ietekmē veikalu reklāma. Cilvēki visbiežāk pirms veikalu apmeklējuma iepazīstas ar īpašajiem piedāvājumiem,” liecina pētījumu aģentūras Norstat veiktās aptaujas rezultāti.
Aptauja liecina, ka gandrīz puse jeb 48% respondentu apmeklē konkrētu tirdzniecības vietu, ja tajā tiek piedāvāta atlaide kādai precei, kuru viņi jau iepriekš ir apskatījuši. Visbiežāk to dara studenti un seniori.
Gandrīz trešdaļa jeb 30 % respondentu diezgan bieži izdara izvēli par labu konkrētiem pirkumiem, orientējoties uz izdevīgiem tirgotāju akciju piedāvājumiem. Aptaujas dati liecina, ka visaktīvāk atlaižu piedāvājumus izmanto Latgales un Kurzemes iedzīvotāji, iedzīvotāji vecumā virs 55 gadiem un ģimenes ar trim bērniem.
“Pastāvīgā inflācija un vispārējais dzīves dārdzības pieaugums ir faktori, kas mūsdienās tieši ietekmē daudzu iedzīvotāju iepirkšanās paradumus. Kā liecina dati, iedzīvotāji seko līdzi ne tikai lielajām sezonālajām izpārdošanām, bet arvien lielāku uzmanību pievērš arī ikdienas preču akcijām. Šī tendence var būt papildu stimuls regulāri izmantot iepirkšanos tiešsaistē, jo tā atvieglo dažādu tirdzniecības vietu piedāvājumu salīdzināšanu. Turklāt iepirkšanās tiešsaistē ļauj vajadzības gadījumā sadalīt pirkuma summu vairākās mazākās ikmēneša iemaksās. Tas ļauj labāk plānot savus izdevumus,” saka eksperts Eduards Timofejevs.
20 % respondentu norādīja, ka viņi neseko līdzi atlaižu piedāvājumiem, tāpēc reklāma neietekmē viņu iepirkšanās paradumus. Starp viņiem ir vairāk vīriešu (23 %) nekā sieviešu (18 %). Šādu atbildi visbiežāk snieguši arī cilvēki, kuru ikmēneša ienākumi pārsniedz 1250 eiro pēc nodokļu nomaksas.
Tajā pašā laikā 15 % respondentu atbildēja, ka ikdienā neseko līdzi akcijām, bet pievērš uzmanību lielajiem sezonālajiem izpārdošanas pasākumiem.
Reprezentatīvā tiešsaistes aptaujā par Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās paradumiem 2023. gada jūnijā piedalījās 1000 respondentu vecumā no 18 līdz 74 gadiem.