Pagājušajā nedēļā ASV Gaisa spēki izlaida A-10C Thunderbolt II. Pēdējā lidojuma laikā tas aizlidoja uz Arizonu, kur tiks demontēts detaļām. Pēc A-10C no ekspluatācijas tika izņemts arī E-3 Sentry tāla darbības rādiusa radaru atklāšanas lidaparāts.
Kas ir zināms
ASV Gaisa spēki pirmo reizi sāka runāt par vēlmi pensionēt AWACS lidmašīnas 2022. gada aprīlī. Pirmā E-3 Sentry 2023. gada aprīļa sākumā devās uz Deivisa-Montana lidostu Arizonā. Lidojuma numurs ir 0560.
ASV Gaisa spēku vēlme norakstīt lidmašīnu E-3 Sentry ir saistīta ar to, ka tās pamatā ir Boeing 707 lidmašīna. Lidmašīnas vairs netiek izmantotas komerciālos nolūkos, tāpēc E-3 uzturēšana ir liels trieciens dienesta budžetam. Turklāt pēdējos gados pieejamības rādītājs ir samazinājies zem 65 %.
ASV Gaisa spēku paziņojumā presei teikts, ka 13 E-3 lidmašīnu norakstīšana ļaus dienestam koncentrēties uz atlikušo lidmašīnu uzturēšanu. Šādi rīkojoties, dienestam ir jāiesniedz ASV Kongresam iegādes stratēģija attiecībā uz E-7 Wedgetail lidmašīnu, kas kļūs par E-3 Sentry aizvietotāju. Tikai tad varēs noņemt no ekspluatācijas 10 lidmašīnas. Vēl trīs lidmašīnas tiks norakstītas pēc tam, kad tiks noslēgts līgums par E-7.
ASV Gaisa spēki 2023. gada februāra beigās parakstīja līgumu ar Boeing par pirmo divu Wedgetail lidmašīnu iegādi. Darījuma summa ir vairāk nekā 1 miljards ASV dolāru. Kopumā dienests vēlas 26 E-7 lidmašīnu floti. Piegādes sāksies 2027. gadā.
Avots: Air & Space Forces Magazine