Mūsu acu priekšā notiek lietas, kuras politiķi un ierēdņi joprojām nespēj izskaidrot cilvēkiem.
Pagājušajā gadā Daugavpilī tika izgatavoti, testēti un nodoti ekspluatācijā četri jauni tramvaji. Ne sals, ne sniegs, ne lietus, ne vējš, ne krusa nespēja ietekmēt jauno tramvaju darbību. Turpretī Čehijā ražotie vilcieni tajā pašā laikā atteicās braukt pat salīdzinoši nelielā salā.
Kāpēc tā notiek? Par to mums ekspresintervijā Neatkarīgajai pastāstīja AS “Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca” (DLRR) valdes loceklis un komercdirektors Vladislavs Pavlovičs.
Jaunie Čehijas ViVi “Pasažieru vilciens” vilcieni salūzt. Tehnisku problēmu dēļ tiek atcelti lidojumi, cilvēki kavē darbu un mācības. Visa “Pasažieru vilciens” vadība ir atstādināta no amata. Tikmēr Daugavpilī pašvaldības akciju sabiedrība “Daugavpils satiksme” (DS) nesen iegādājās jaunus AS “Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca” ražotus tramvajus, kas kursē lielā salā, lietū, sniegā un atkušņos. Kāds ir noslēpums?
Godīgi sakot, kad bija ļoti auksts, mums bija arī nelielas problēmas ar bremzēm, bet mēs tās atrisinājām. Tagad visi četri jaunie tramvaji kursē pa līniju. Mums nākas veikt arī neplānotus remontdarbus, bet mēs tos veicam ātri. No pasūtītāja puses nav iebildumu.
Atbilde ir tāda, ka iepirkuma nolikumā bija noteikts, ka tramvajiem jāatbilst Daugavpils klimatiskajiem apstākļiem. Tramvajam jābūt darba kārtībā pat mīnus 40 grādu temperatūrā – līdz šādai temperatūrai visai elektronikai jāstrādā bez problēmām.
Tātad DS jau no paša sākuma ir pieprasījis laika apstākļiem piemērotus tramvajus?
Jā, šāda prasība bija, un, sagatavojot tehnisko dokumentāciju, mēs to ņēmām vērā un izpildījām.
Šobrīd Daugavpilī kursē četri jauni DLRR ražotie tramvaji. Vai rūpnīcai būs vēl kādi pasūtījumi, iepirkumi?
Cik man zināms, Daugavpils dome šobrīd izvērtē savas finansiālās iespējas, lai varētu modernizēt daļu veco tramvaju – konkrēti, desmit tramvajus, uz kuriem uzstādīta Krievijas tehnika, kurai piemēro starptautiskās sankcijas. Rezultātā jaunas detaļas nav iespējams iegādāties, tās nav iespējams remontēt, un tās sabojājas.
Šī problēma būs jārisina. Mums ir iecere modernizēt veco tramvaju parku, lai šajos tramvajos varētu nomainīt svarīgus mezglus un elektroniskās ierīces ar Eiropas standartiem atbilstošām iekārtām. Pašlaik mēs strādājam pie sākotnējā projekta un būsim gatavi piedāvāt šādus pakalpojumus DS.
Vai jūsu rūpnīcas izpildītais Daugavpils pasūtījums iedvesmoja citus klientus?
Jā, šobrīd mēs risinām sarunas ar Rīgas Satiksmi par iespējamo Rīgas tramvaju parka modernizāciju un jaunu tramvaju piegādi Rīgai. Interese ir arī ārvalstīs – esam sākuši sarunas ar Ukrainas un Kazahstānas pārstāvjiem.
Interese ir arī Azerbaidžānā, jo galvaspilsētā Baku tiek plānots izbūvēt jaunu tramvaja līniju. Mūsu uzņēmums tagad ir pazīstams arī kā tramvaju ražotājs, un mēs esam pamanīti.
Vai Pasažieru vilciens nav lūdzis jūsu rūpnīcu palīdzēt risināt problēmas saistībā ar Čehijā ražotajiem vilcieniem?
Nē, es to nedarīju, jo “Pasažieru vilciens” ir līgumattiecības ar Škoda Vagonka un var pieprasīt čehiem garantijas remontu.
Bet pie mums ir vērsušies rīdzinieki ar lūgumu palīdzēt ar veco elektrovilcienu remontu, lai daļu veco vilcienu būtu iespējams izmantot pasažieru pārvadājumiem.
Es centos palīdzēt, bet šajā gadījumā ir grūtības, jo Krievijas uzņēmumiem ir noteiktas sankcijas un rezerves daļas nav iespējams dabūt. Tagad mēs meklējam risinājumu, kā aizstāt krievu detaļas ar kādām citām. Jebkurā gadījumā mēs palīdzēsim rīdziniekiem, cik vien būs iespējams, kamēr viņi atrisinās problēmu ar jauno čehu vilcienu bojājumiem.
Vai esat sadarbojies ar Čehijas uzņēmumu Škoda Vagonka?
Mēs tieši nesadarbojāmies, bet bija gadījumi, kad mēs iegādājāmies čehu vadības blokus.
Ko jūs domājat par “Pasažieru vilciena” piedzīvoto nelaimi? Vai ir saprotami iemesli, kādēļ jaunie vilcieni vairs netiek ekspluatēti?
No malas ir grūti spriest, jo es neesmu iesaistīts šajā projektā un nevaru spriest, kam ir taisnība. Acīmredzot projekts konkursa posmā bija slikti sagatavots. Iespējams, nebija pietiekami izvērtēts, kā jaunie elektrovilcieni darbosies Latvijas apstākļos, tostarp laikapstākļos. Tāpat ir jautājums par Latvijas infrastruktūras piemērotību jaunajiem vilcieniem. Acīmredzot tāpēc ar tiem ir grūtības.
1 Komentārs