Kontrolpunkta slēgšana Silenē: kādas tam būs sekas?

Bijušais Silenes kontrolpunkts uz Latvijas un Baltkrievijas robežas šobrīd izskatās pēc tanku uzbrukuma gaidīšanas vietas. Latvija dažus kontrolpunktus ir slēgusi jau iepriekš, taču nekad iepriekš tie nav pārvērsti par milzīgu betona bloku barikādi, ko ieskauj dzeloņstieples.

Kādi ir robežas šķērsošanas likvidēšanas iemesli? Ko tagad darīt latviešiem, kuriem jābrauc uz Baltkrieviju? Kādi maršruti ir atlikuši un kādi dokumenti ir nepieciešami? Portāls “Grāni” ir apkopojis jums svarīgāko informāciju.

Kāpēc tas tika slēgts?

Silenes kontrolpunkta likvidēšana uz robežas ar Baltkrievijas Republiku bija viens no pirmajiem jaunās valdības lēmumiem Evikas Siliņi vadībā. Oficiālā motivācija: cīņa pret nelegālo migrāciju. Pēc Latvijas Iekšlietu ministrijas datiem, pēdējā laikā trīskāršojušies mēģinājumi nelikumīgi ieceļot no Baltkrievijas Republikas teritorijas. Tāpēc valdība nolēma slēgt Silenes robežpunktu un atbrīvotos darbiniekus nodot robežapsardzei.

“Jāatzīmē, ka Baltkrievijas atklāti atbalstītais karš pret Ukrainu ir uzskatāms par papildu riska apstākli un iespējamu motivāciju Baltkrievijai turpināt centienus destabilizēt situāciju uz valsts robežas ar Latviju,” teikts Baltkrievijas vēstniecības anotācijā. IeM lēmuma projekts, ar kuru tika uzsākta kontrolpunkta Silene slēgšana.

Kāpēc Silenes slēgšana ir neparasta?

Latvija robežkontroles punktus ir likvidējusi jau iepriekš. Iepriekšējos gados Latvijas un Baltkrievijas robežu bija iespējams šķērsot Vorzovā (Baltkrievijas pusē – Lipovka), Piedrujā (Bel. – Druja), Meikšanijā (Baltā – Gavrilino), Kaplavā (Baltā – Pros. ). Tad tie tika slēgti. Taču tolaik tās nebija aizbarikādētas vai ietītas ar dzeloņstieplēm.

Kādas robežšķērsošanas vietas paliek uz Latvijas un Baltkrievijas robežas?

Tagad no Latvijas uz Baltkrieviju var nokļūt tikai caur vienu kontrolpunktu: Pāternieki (no Baltkrievijas puses – Grigorovščina). Ko tas nozīmē? Problēmas gan kravu, gan pasažieru pārvadājumos. Galu galā preču plūsma, kas virzās no Rietumiem uz Austrumiem un otrādi, neapstājas: ES joprojām aktīvi tirgojas ar Baltkrievijas Republiku un Krievijas Federāciju. Turklāt pēdējā laikā pēc Lietuvas stingrākas kontroles pār preču eksportu pārvadātāji nereti sāka virzīt maršrutus caur Latviju.

Situāciju sarežģī arī tas, ka uz Baltkrievijas robežas ar Poliju ir tikai viena kravas automobiļu šķērsošana – “Kozlovichi/Kukuryki”, un no abām pusēm ir noteikti ierobežojumi piekabju/puspiekabju ievešanai.

Līdz ar to Pāternieku kontrolpunkta darbiniekiem slodze ir pieaugusi daudzkārt. Vai viņi ir tam gatavi? Tā sociālajos tīklos (Facebook, grupā “Baltkrievi Latvijā”) raksta aculiecinieki. “Vakar man bija tā laime atgriezties caur Pāterniekiem – 13 stundas! – stāsta grupas dalībniece Irēna Kubanova. – Abu muitas iestāžu darbinieki ir pilnīgi nesagatavoti šādai plūsmai. Un strādnieku tur ir ļoti, ļoti maz… No Latvijas puses kravas mašīnas ir 6 km attālumā!”

Ko par to domā latvieši?

Lēmums slēgt Silenes kontrolpunktu sarūgtināja daudzus. Galu galā cilvēki no Latvijas uz Baltkrieviju brauca ne tikai pēc lētām precēm. Pēdējos gados cilvēki uz turieni devušies ārstēties, jo Latvijā medicīnas pakalpojumi nav pieejami vai ļoti dārgi. Latviešiem patika apceļot kaimiņvalsts ezeru rajonus un atpūsties aizsargājamās teritorijās. Un neaizmirstiet, ka daudziem cilvēkiem tur ir radinieki, kurus viņi arī gribēja apmeklēt biežāk. Vai vismaz viņu kapi, kurus vajag kopt.

Kā es varu tagad nokļūt no Latvijas uz Baltkrieviju?

Tiem, kas ceļo ar privāto automašīnu, atlicis tikai Pāternieku kontrolpunkts. Sliktākā situācijā nonāca tie, kas tur devās ar autobusu. “Kā tikt pie radiem Braslavā? – viņi jautā sev. “Vai man tiešām caur Minsku jādodas uz pilsētu, kas ir tikai četrdesmit kilometru attālumā no Daugavpils, trīssimt kilometru attālumā?”

Viena autobusa vietā tagad būs jāizmanto divi. Brauciens, kas agrāk prasīja pāris stundas (ieskaitot muitu), tagad ilgst pusotru līdz divas dienas. Par to, ka tas maksā daudz vairāk, nav jārunā. Kā arī tas, ka autobusu ir daudz mazāk, un tie brauc daudz retāk.

Tiem, kuriem interesē Vitebskas apgabals, ieteicams apskatīt maršrutus LatLines.lv, kā arī painteresēties par Dautrans grafiku (bet piebilst, ka kursē ļoti reti). Silenes slēgšana deva nopietnu triecienu arī autobusu pārvadājumu biznesam. Un tagad jāgaida, kad pārvadātāji sapratīs un, iespējams, atklās jaunus apvedceļus.

Kā ar bezvīzu režīmu?

Kā ziņots Baltkrievijas konsulāta mājaslapā, sakarā ar kontrolpunkta slēgšanu uz Latvijas un Baltkrievijas robežas tiek lauzts pēc Latvijas iniciatīvas pārtrauktais līgums par savstarpējās ceļošanas režīmu.

Tas nozīmē, ka atgriežas vīzu režīma noteikumi, kas starp Baltkrieviju un ES bija spēkā vēl pirms pandēmijas.

Saskaņā ar šiem noteikumiem Latvijas pilsoņu un nepilsoņu uzturēšanās laiks Baltkrievijā tiek samazināts trīs reizes – no 30 uz 10 dienām.

Tiks samazināts arī Latvijas nepilsoņu pagaidu uzturēšanās laiks Baltkrievijā.

Turklāt vīzas vairs netiks izsniegtas tieši uz robežas, ja notiks kas steidzams: tuvinieku slimība vai nāve. Šādas vīzas jāsaņem Daugavpils konsulātā.

Bezmaksas studiju un pieaugušo vīzas tiek atceltas. Bezmaksas vīzas varēs saņemt tikai Latvijas nepilsoņi, kas jaunāki par 14 gadiem.

Bet kopumā Baltkrievija saglabās bezvīzu režīmu latviešiem līdz 2023.gada beigām. Taču jāņem vērā, ka bezvīzu režīms būs spēkā tikai konkrētos starptautiskajos kontrolpunktos. Iebraukšana caur citiem kontrolpunktiem ir tikai ar vīzām!

Lai iegūtu sīkāku informāciju, labāk ir sazināties ar Baltkrievijas Republikas konsulātu vai apskatīt to vietnē.

Daži interesanti fakti

Latvijai un Baltkrievijai ir mazākā robeža: 173 km. Kas, starp citu, ir ļoti labi apsargāts. Par liecinieku tam var kļūt ikviens, kurš vēlas doties atvaļinājumā uz viesu namiem Latgalē pierobežā. Pat uz attālākajiem lauku ceļiem robežsargi viņus acumirklī identificē, atrod, aptur un pārbauda dokumentus.

Pašā Baltkrievijas Republikā kopumā ir 24 robežkontroles punkti. Uz robežas ar Ukrainu – 12 (tagad tie visi ir slēgti).

Uz robežas ar Lietuvu no 6 kontrolpunktiem divi ir slēgti, 4 ir atvērti: tie ir Lavoriškis (balts – Kotlovka), Medininkai (balts – Kamenny Log), Šalčininkai (balts – Benyakoni) un Raigardas (balts – Privalka).

Polija no saviem 6 kontrolpunktiem slēdza 4 un atstāja atvērtus 2 robežšķērsošanas punktus – Kukuryki (balts – Kozlovichi) un Terespol (balts – Bresta).

Līdz ar bezvīzu režīmu Latvijas, Lietuvas, Igaunijas un Polijas pilsoņiem un nepilsoņiem Baltkrieviju apmeklēja 685 687 ārzemnieki: 434 794 Lietuvas pilsoņi, 47 499 nepilsoņi un 155 487 Latvijas pilsoņi, kā arī 47 907 Polijas pilsoņi.

Ja esat atklājis pareizrakstības kļūdu, lūdzu, paziņojiet mums, izvēloties šo tekstu un nospiežot Ctrl+Enter.

Related posts

Xiaomi uzsāk Magnetic Power Bank 5000 starptautisko tirdzniecību: kompakts aksesuārs divu ierīču uzlādei vienlaicīgi

Sešgadnieku uzņemšana 1. klasē atzīta par atbilstošu Satversmei

Valsts amatpersonas piemin Zolitūdes traģēdijas upurus

Šī vietne izmanto sīkfailus, lai uzlabotu jūsu pieredzi. Mēs pieņemam, ka jūs ar to piekrītat, bet jūs varat atteikties, ja vēlaties. Lasīt vairāk