Lasīšanas Laiks:3 Minute(-s), 18 Sekunde(-s)

Pēc ļoti silta septembra strauju aukstumu ir diezgan grūti izturēt. Es vienmēr gribu sasildīties un apēst kaut ko daudz kaloriju. Rudens parasti ir grūts laiks, ķermenis atjaunojas, ārā līst, snieg vai saulains laiks. Neaizmirsīsim par auksto sezonu un imunitātes samazināšanos.

“Spēcīgs aukstums un laikapstākļu pasliktināšanās imunitātes samazināšanās un paaugstināta riska saslimt ar infekciozu, vīrusu slimību rezultātā,” uzsver uztura speciālists Aleksejs Kabanovs, “tās visas ir rudens pazīmes.

Šajā laikā ir ļoti svarīgi ēst pareizi. Galu galā imunitāte ir cieši saistīta ar kuņģa-zarnu trakta darbību. “Tikai daži cilvēki zina, ka saaukstēšanās rodas nevis no hipotermijas, bet gan no ķermeņa aizsargspējas samazināšanās,” brīdina Rustems Sadykovs, medicīnas zinātņu kandidāts, uztura speciālists, gastroenterologs. “Tāpēc, lai novērstu starpsezonas saslimšanas, nepieciešams stiprināt imūnsistēmu. 80% imūnšūnu atrodas zarnās, lai imūnsistēma darbotos pareizi, jārūpējas par kuņģa-zarnu trakta stāvokli: ēd pareizi, uztur mikrofloru.”

Mēs vēlamies palikt silti un ēst kaut ko daudz kaloriju. Un rudenī garastāvokli uzlabo saldās maizītes un garda kafija – tas ir tik mājīgi. Diemžēl ne visi paradumi rudens uzturā pozitīvi ietekmē mūsu imunitāti. Tie var samazināt izturību pret slimībām. Kā to novērst?

1. kļūda: mazāk dārzeņu

Kad ārā kļūst krasi auksts, uzreiz gribas vairāk kaloriju pārtikas: zupu, gaļu ar kartupeļiem vai makaronus. Un mēs aizmirstam par dārzeņiem, garšaugiem, augļiem un ogām, ko baudījām siltajās dienās. Tas nav pareizi!

“No pareiza uztura attīstības viedokļa šajā periodā ir ārkārtīgi svarīgi palielināt dārzeņu un augļu patēriņa īpatsvaru,” atzīmē Kabanovs. “Vasarā mūsu imunitāti atbalsta saulains un silts laiks, kas pats par sevi ir labvēlīgs.” Rudenī mums īpaši nepieciešami antioksidanti, vitamīni, nepiesātinātie tauki. “Augļi un dārzeņi satur daudz vitamīnu, piemēram, C vitamīnu un E vitamīnu,” saka Sadikovs, “kā arī antioksidantus, kas palīdz organismam cīnīties ar iekaisumiem un infekcijām. Dažādi dārzeņi un graudu produkti nodrošina arī tādus mikroelementus kā cinks un selēns, kas atbalsta veselīgu imūnsistēmu. Visbeidzot, augu izcelsmes pārtikā ir maz piesātināto tauku, kas palīdz mazināt iekaisumu organismā. Bet tas ir pilns ar nepiesātinātajiem taukiem: augu eļļām, riekstiem, sēklām.

Kļūda #2: nelīdzsvarotība

Otrā kļūda izriet no pirmās, mēs esam neobjektīvi uz augstas kaloritātes un līdz ar to treknu pārtiku, un mums trūkst komplekso ogļhidrātu un olbaltumvielu. “Organisma imūnsistēmas pareiza darbība ir atkarīga no daudzām barības vielām,” ir pārliecināts Sadikovs. “Noteiktu uzturvielu trūkums var padarīt jūs neaizsargātāku pret vīrusiem un baktērijām.” Tāpēc starpsezonā ir ļoti svarīgi uzraudzīt uzturvielu līdzsvaru uzturā un iegūt visus nepieciešamos vitamīnus un minerālvielas. “Tas ir normālas imūnsistēmas darbības garantija,” uzsver eksperts.

3. kļūda: dzīvnieku tauki un kalorijas

Trekna gaļa, speķis, zupa ar gaļas buljonu, karsts kapučīno ar pienu – tas viss labi sasilda un rada komfortu vētrainā rudens dienā. Tas ir arī piesātināto taukskābju avots. “To pārpalikums negatīvi ietekmē mūsu imunitāti,” brīdina Kabanovs. “Svarīgi neaizmirst lietot augu pārtiku, kas ir bagāta ar nepiesātinātajām taukskābēm – piemēram, augu eļļas, riekstus, avokado.” Tie arī sasilda, nodrošina nepieciešamo kaloriju saturu, bet arī ietekmē mūsu imunitāti un kuņģa-zarnu trakta un sirds un asinsvadu sistēmas veselību.

4. kļūda: uzkodas

Ārā ir auksts, gribas sasildīties un kaut ko ēst, bet rudenī bieži vien nepietiek laika, tāpēc daudzi ķeras pie uzkodām un ātrās ēdināšanas, ātrās ēdināšanas. “Ja esat ātro uzkodu cienītājs: vienkārši ogļhidrāti, ciete, cepti ēdieni, sulas un gāzētie dzērieni, desas un apstrādāti pārtikas produkti, iesaku padomāt par uztura maiņu,” saka Sadikovs, “šāda pārtika ne tikai nenāk par labu, tas “paskābina” vidi mūsu organismā. Un skābā vidē baktērijas un vīrusi izdzīvo labāk nekā sārmainā vai neitrālā vidē.

5. kļūda: saldie augļi

Rudens ir vīnogu, saldo meloņu, bumbieru sezona… Tie visi ir brīnišķīgi un veselīgi augļi, taču tos nevajadzētu ēst lielos daudzumos. “Nepārslogojieties ar saldajiem augļiem,” brīdina Sadikovs, “labāk izvēlēties šķiedrvielu pilnus, piemēram, padomājiet par āboliem.”

6. kļūda: kartupeļi

Visbeidzot, padomāsim par piedevām. Visvairāk apmierinošs un populārākais: kartupeļi un makaroni, nedos lielu labumu mūsu ķermenim. Rustems Sadikovs iesaka līdz minimumam samazināt cieti saturošo dārzeņu daudzumu uzturā (ardievu, kartupeļi) un lielāku uzmanību pievērst graudu produktiem: miežiem, brūnajiem rīsiem, griķiem, prosai u.c. “Tās ir daudz šķīstošo un nešķīstošo šķiedrvielu, kas atbalsta zarnu veselību un veicina efektīvāku imūnsistēmas darbību,” atgādina speciāliste.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Previous post Kā saprast, ka rudens vitamīnu deficīts jau ir iestājies?
Next post Kurš dzinējs ir videi draudzīgāks: benzīns vai gāze?