Kā liecina starptautiskā lasītprasmes pētījuma PIRLS 2021 rezultāti, Latvijas skolēnu lasītprasme samazinās.
Lai gan tie ir labāki par vidējo, tajā pašā laikā tie ir ievērojami zemāki par Latvijas sniegumu 2016. gadā. Reitings saruka par 30 punktiem – no 11. uz 23. vietu. Tas ir spēcīgs signāls gan skolotājiem, gan vecākiem, kuriem jāsadarbojas, lai situāciju uzlabotu.
Pētījumā piedalījās 4369 ceturtās klases skolēni no 156 Latvijas skolām, un viņu lasītprasme kopumā bija vājāka nekā vienaudžiem 2016. gadā. Latvijas rādītāju samazinājums ir viens no lielākajiem starp 56 pētījumā iesaistītajām valstīm. Tāds pats prasmju samazinājums fiksēts Azerbaidžānas un Kazahstānas skolēniem, bet lielākais – Dienvidāfrikas skolēnu vidū.
Iepriekšējos gados pirmajā vietā bija Krievija, tagad vadībā atrodas Singapūra.
Kopumā rezultāti ir kļuvuši sadrumstalotāki, dominējot viduvējam līmenim.
“Lai gan mums ir bērni ar ļoti augstu lasītprasmi – 8%, tas ir mazāk nekā iepriekšējie 14%. Bērnu skaits ar ļoti zemiem rādītājiem ir pieaudzis no 2% līdz 6%, un var teikt, ka šie bērni neprot lasīt un var uzskatīt par pazudušo izglītības sistēmai,” sacīja Latvijas Universitātes pētniece Antra Ozola.
Pieaug arī atšķirība starp meiteņu un zēnu rezultātiem. “Pēc dzimumu atšķirības ierindojamies astotajā vietā. Lai gan arī iepriekšējie pētījumi liecina, ka meitenes kopumā lasa labāk, zēnu rezultāti iepriekš nav tik krasi kritušies,” sacīja Ozola.