Lietuvā ieviesta unikāla dzērājšoferu pārmācīšanas metode – alkobloks

Lietuvā izstrādāts visai unikāls veids, kā pārmācīt dzērājšoferus – alkobloku uzstādīšana automašīnās. Lai ātrāk atgūtu autovadītāja tiesības, pašam par savu naudu jānopērk vai jāizīrē speciāla sistēma, kas neļauj iedarbināt automašīnu, ja iedzerts kaut nedaudz alkohola, reportāžā no Lietuvas vēsta raidījums “360TV ZIŅneši”.

Alkobloks būtībā darbojas kā alkometrs, kas savienots ar “melnajai kastei” līdzīgu ierīci, kas iemontēta zem motora pārsega. Tā neļauj iedarbināt motoru, kamēr vadītājs nav iepūtis ierīcē. 

Šī “melnā kaste” arī ieraksta informāciju par to, cik reizes šoferis alkoblokā iepūtis un cik no tām, iespējams, vadītājs atkal bijis reibumā.

“360TV ZIŅneši” devās sistēmu pētīt uz Kauņu. Eksperimenta ietvaros autoservisa darbinieks pirms filmēšanas iedzēra mazliet alkohola, un sistēma automašīnu neatļāva darbināt.

Raidījums sazinājās ar Jonasu no Lietuvas, kurš ieguvis sodu par braukšanu dzērumā un tagad, dodoties ikdienas gaitās, viņam vienmēr ir jāizmanto alkobloks.

“Laikus aizgāju gulēt. Ilgi nemaz nesēdējām. No rīta braucu uz darbu un trāpījās reids. Un man uzrādīja 0,45 promiles. Es biju pārsteigts, jo jūtos tiešām labi. Bet, nu, kā bija, tā bija. Man atņēma tiesības. Bet mašīna, protams, ka ir vajadzīga. Kā jau visiem – iz darbu, no darba, ģimenes lietas. Mašīna ir galvenais pārvietošanās līdzeklis, bez tās kā bez rokām.”

Lietuvā likumi attiecībā uz braukšanu dzērumā ir nedaudz bargāki, nekā Latvijā. Administratīvā atbildība paredzēta jau no 0,4 promilēm, bet Latvijā, savukārt, no 0,5. Jonasam tiesības atņēma uz gadu, bet vīrietis ielika savā mašīnā alkobloku, tāpēc pie tiesībām atpakaļ tika divreiz ātrāk.

Tagad ar šādu ierīci viņam ir jāpārvietojas vēl gadu. Viņa vadītāja apliecībā tagad ir ierakstīts kods “69”, kas nozīmē, ka Jonass drīkst vadīt tikai tādu auto, kurā uzstādīts alkobloks.

Sākumā vīrietis par to pat nedaudz kautrējās. Saskaņā ar Lietuvas likumiem, alkobloks var līdzēt tikai tiem, kas ir pieķerti vieglā vai vidējā reibumā līdz pusotrai promilei. Par šādu pārkāpumu ir paredzēts naudas sods no 800 līdz 1100 eiro un tiesību atņemšana uz laiku no 12 līdz 18 mēnešiem.

Pēc Lietuvas valsts uzņēmuma “Regitra” datiem, pašlaik kods “69” ir gandrīz 4 500 autovadītāju. Lietuvas Satiksmes ministrijā šādus radītājus vērtē pozitīvi.

“Alkobloki ir diezgan populāri, cilvēki tos izmanto. Ir sevišķi tie, kas negrib izkrist no darba tirgus, kam autovadītāja tiesības nepieciešamas darbam. Viņi izdarījuši pārkāpumu, bet paši labprātīgi izvēlās šādu iespēju atgūt tiesības un atsākt strādāt. Tādēļ mūsuprāt, alkobloku ieviešana attaisnojas,” tā par esošo situāciju izsakās Lietuvas SM Ceļu un gaisa transporta politikas grupas vecākais padomnieks Andrius Karnilavičius.

Alkoblokus autovadītāji uzstāda par savu naudu. Tas maksā ap 1300 eiro. Ierīci var arī nomāt – tie ir 75 eiro mēnesī, pluss 150 eiro iemontēšana un tik pat liela ķīla. Lielākā daļa – apmēram 80% – dzērājšoferu alkoblokus nomā.

Ir arī šoferi, kas alkoblokus atstāj mašīnā pašdisciplīnai arī pēc soda termiņa beigām. Tad tos var pārprogrammēt, lai rāda promiles. Soda izciešanas laikā pieļaujamais alkohola daudzums netiek publiskots.

Ja esat atklājis pareizrakstības kļūdu, lūdzu, paziņojiet mums, izvēloties šo tekstu un nospiežot Ctrl+Enter.

Related posts

Igauņi atsakās no 1 un 2 centu monētām. Ko darīs Latvija?

Autovadītājs Igaunijā ietriecas privātmājas guļamistabas sienā un aizbēg

Lietuvā atgriežas bīstamas lietusgāzes – Polija gatavojas kārtējam dabas katastrofu vilnim

Šī vietne izmanto sīkfailus, lai uzlabotu jūsu pieredzi. Mēs pieņemam, ka jūs ar to piekrītat, bet jūs varat atteikties, ja vēlaties. Lasīt vairāk