VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz), turpinot īstenot pasažieru platformu modernizācijas projektu, šā gada 15. decembra atklās trīs jaunizbūvētās dzelzceļa stacijas “Dauderi”, “Šmerlis” un “Medemciems”, informēja LDz pārstāvji.
Līdz ar “Medemciems” dzelzceļa stacijas atvēršanu tiks slēgta līdzšinēja dzelzceļa stacija “Baloži”.
LDz informē, ka dzelzceļa stacija “Dauderi” atrodas Skultes dzelzceļa līnijā, Rīgā, starp dzelzceļa stacijām “Sarkandaugava” un “Mangaļi”. Savukārt jaunizbūvētā stacija “Šmerlis” atrodas Siguldas dzelzceļa līnijā, Rīgā, starp dzelzceļa stacijām “Čiekurkalns” un “Jugla”, bet dzelzceļa stacija “Medemciems” atrodas Olaines novadā netālu no Medemciema.
LDz aicina dzelzceļa pasažierus ņemt vērā gaidāmās izmaiņas un sekot līdzi pasažieru pārvadātāja AS “Pasažieru vilciens” (PV) aktuālajam vilcienu kustības grafikam.
Jaunu dzelzceļa staciju izveide un esošo staciju pārcelšana tiek plānota sadarbībā ar “Autotransporta direkcija” (ATD), pasažieru pārvadātāju un vietējām pašvaldībām, analizējot iedzīvotāju blīvumu, ikdienas paradumus un mobilitātes vajadzības, kā arī izvērtējot esošo staciju un pieturas punktu funkcionalitāti, noslodzi un atrašanās vietu.
Jaunizbūvētajās stacijās pasažieru platformas ir aprīkotas ar nojumēm, soliņiem, apgaismes un apziņošanas sistēmu un nepieciešamo dzelzceļa satiksmes izmantošanai.
LDz pārstāvji aģentūrai LETA iepriekš norādīja, ka LDz līdz 2025.gada vidum plāno ieviest pagaidu platformu risinājumus 15 dzelzceļa stacijās, kas nav iekļautas pašreizējā peronu modernizācijas projektā.
LDz skaidroja, ka pagaidu risinājumi ir nepieciešami stacijās, kuru modernizācija ir paredzēta “Rail Baltica” projektā, jo projekta ieviešana kavējas. Tās ir deviņas stacijas – Rīgas Centrālā stacija, Torņakalns, Zasulauks, Depo, Vagonu parks, Jāņavārti, Daugmale, Salaspils un Saulkalne.
Risinājumi ērtākai iekāpšanai vilcienā ir nepieciešami vēl sešās stacijās – Rumbula, Dārziņi, Cena, Inčupe, Kūdra un Kaibala. Šīs stacijas netika iekļautas peronu modernizācijas projektā, jo tās bija plānots slēgt nelielās pasažieru plūsmas dēļ.
Jau ziņots, ka peronu modernizācijas projektā paredzēts modernizēt 48 paaugstinātās pasažieru platformas un ar tām saistīto infrastruktūru Krustpils, Saulkrastu, Tukuma un Jelgavas līnijā. Krustpils līnijā paredzēts pārbūvēt 12 peronus, Saulkrastu līnijā – 20, Tukuma līnijā – deviņus, bet Jelgavas līnijā – septiņus.
Projekta izmaksas ir 44,4 miljoni eiro, tostarp ES Kohēzijas fonda finansējums ir 37,8 miljoni eiro, bet LDz līdzfinansējums – 6,6 miljoni eiro.
LDz noslēdzis līgumus ar diviem būvniecības uzņēmumiem. Staciju un pieturas punktu projektēšanu un būvniecību Jelgava, Tukuma, Krustpils līnijās, kā arī Saulkrastu līnijas posmā Kalngale-Skulte veic pilnsabiedrība “BMGS-Fima”, kuru veido AS “BMGS” un pilnsabiedrība “Fima Group”, kuru savukārt veido Lietuvas “Fima” un Latvijas SIA “Fima”. Savukārt Saulkrastu līnijas posmā Zemitāni-Vecāķi jeb Rīgas mezglā šos darbus veic uzņēmums “Leonhard Weiss”.
Ērta piekļūstamība pasažieru platformām gan aizvien nav galvenajā Latvijas pasažieru dzelzceļa satiksmes mezglā – Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā, kur pasažieriem ir ievērojami apgrūtināta iekāpšana un izkāpšana no jaunajiem vilcieniem, jo peroni ir zemi, kā arī uz tiem jānokļūst pa stāvām kāpnēm apmēram divu stāvu augstumā.
Līdzīgi zemie peroni un apgrūtināta iekāpšana vilcienos ir arī diezgan plaši izmantotajās Torņkalna un Zasulauka stacijās Rīgā, un arī tajās modernizācija tuvākajā laikā nav gaidāma, jo to, tāpat kā Centrālās stacijas modernizāciju, iecerēts veikt tikai “Rail Baltica” projekta ietvaros, kura nākotne šobrīd ir neskaidra.
Pagājušajā gadā LDz koncerna apgrozījums bija 263,529 miljoni eiro, kas ir par 3,4% vairāk nekā 2022.gadā, taču koncerns cieta 3,231 miljona eiro zaudējumus.
LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna valdošais uzņēmums.