No marta vidus plānots slēgt komercreisu autobusu satiksmi starp galvaspilsētu un Latvijas otru lielāko pilsētu Daugavpili. Plānots saglabāt vairākus valsts subsidētus reisus starp abām pilsētām, taču tie tiks veikti tikai nedēļas beigās, ziņo Latvijas Radio, atsaucoties uz autobusu pārvadātāju sniegto informāciju.
Kā skaidro Latvijas Radio, ir autobusu reisi, kurus finansē valsts. Tādi ir gandrīz visi autobusu maršruti Latvijā, taču ir arī komerciāli maršruti, kurus finansē tikai uzņēmumi, tāpēc valsts par tiem nemaksā ne centa. Latvijā ir divi šādi maršruti: Rīga-Salaspils un Rīga-Daugavpils. Abi darbojas jau pusotru gadu.
Ja ar pirmo maršrutu viss ir kārtībā, tad situācija ar lidojumiem uz Latvijas otro lielāko pilsētu ir bēdīga. Daugavpils autobusu parka uzņēmums 16. martā pieņēma lēmumu slēgt šo reisu. Pagājušajā gadā uzņēmums nodrošināja trīs līdz četrus reisus dienā vienā virzienā, bet tagad ir tikai viens reiss dienā.
Uzņēmuma komercdirektors Artjoms Vengrevičs skaidro, kāpēc Daugavpils autobusu parks pieņēma šādu lēmumu: “Šī maršruta rentabilitāte jau no paša sākuma bija ļoti zema. Pusotra gada laikā reisi pakāpeniski tika slēgti, ko ietekmēja pasažieru plūsmas kritums. Ziemā – janvārī, februārī – autobusus varēja piepildīt tikai uz pusi vai divām trešdaļām. Protams, šis lēmums uzņēmumam bija grūts, taču mēs kā uzņēmums nevaram atļauties darboties ar zaudējumiem.
Vilciena biļete ir gandrīz uz pusi lētāka
Viņš atzina, ka ir grūti konkurēt ar vilcieniem, ņemot vērā, ka autobusa biļete maksā 12 eiro, bet vilciena biļete maksā gandrīz par 5 eiro mazāk jeb 7,25 eiro.
Autotransporta direkcija norāda, ka lielākā daļa cilvēku pārvietojas ar vilcienu, jo tas ir lētāk, ātrāk un vilcieni kursē biežāk. Uz Daugavpili un no tās dienā kursē astoņi vilcieni. Katrā virzienā ir četri reisi. Tā kā Rīga – Daugavpils autobuss ir komerciāls, valsts neplāno ieviest savu. Turklāt maršrutu labi kompensē vilcieni.
Autotransporta direkcijas pārstāvis Viktors Zaķis norāda: “Mums kā izmaksu ziņā atbildīgai organizācijai ir jāmeklē ekonomiski pamatoti veidi, kā nodrošināt pasažieriem šo iespēju ceļot.
Pamatojums ir tāds, ka tas [vilciens] ir ātrāks, lētāks, un pasažieri to novērtē. Ja pasažieri paši neizvēlas autobusu un brauc arvien mazāk, var saprast, kāpēc – tas ir lēnāks un dārgāks, tāda ir atbilde.”
Latvijas Radio ziņo, ka maršruts Daugavpils – Ilūkste – Vecumnieki – Rīga tiks saglabāts. Tas kursēs katru piektdienu un svētdien vienu reizi dienā.
Autotransporta direkcija norāda, ka maršruta Rīga – Daugavpils tirgus ir atvērts – tā pakalpojumus var piedāvāt jebkurš cits komersants.