Pieslēgšanās E-veselības sistēmai ar kvalificētiem personu elektroniskās identifikācijas līdzekļiem sniegs lielāku drošību, portālam skaidroja Nacionālā veselības dienesta (NVD) Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Evija Štālberga.
Šobrīd E-veselības sistēmā tiek ievadīti un uzglabāti iedzīvotāju veselības dati, piemēram, informācija par iedzīvotāja diagnozēm, e-receptēm, e-darbnespējas lapām un cita ar ārstniecību un veselības stāvokli saistīta informācija. Ar mērķi nodrošināt iedzīvotāju un veselības nozares profesionāļu piekļuvi valsts E-veselības sistēmā pieejamajiem veselības datiem tikai ar kvalificētiem identifikācijas līdzekļiem plānots, ka no 2024.gada 1.janvāra pieslēgšanās “www.eveseliba.gov.lv” tiks nodrošināta tikai ar eID karti, eParaksta karti un “eParaksts mobile”.
Ja iedzīvotājam šobrīd nav eID kartes, eParaksta kartes vai “eParaksts mobile”, NVD iesaka ieplānot kāda no minēto autentifikācijas līdzekļu noformēšanu līdz nākamā gada 1.janvārim.
Štālberga skaidroja, ka kvalificētu personas elektroniskās identifikācijas līdzekļu izmantošana sniedz lielāku drošību – kvalificētie līdzekļi tiek izmantoti, lai identificētu lietotājus digitālajā vidē, un tie ir labāki par citiem pieslēgšanās rīkiem, jo sniedz augstāku drošības līmeni. Proti, kvalificētie līdzekļi satur digitālu sertifikātu, kas ir pārbaudāms un nodrošina digitālā vidē līdzvērtīgu personas identitātes apliecināšanu, kā klātienē, uzrādot personu apliecinošu dokumentu. Tādējādi, izvēloties iespējami drošākos risinājumus, E-veselības digitālo pakalpojumu sniegšanā tiks nodrošināts augstāks drošības līmenis.
Viņa norādīja, ka banku identifikācijas līdzekļi nav kvalificēti identifikācijas līdzekļi. Tas esot “vēsturisks, pagaidu risinājums, kuram šobrīd ir pieejamas drošākas alternatīvas ar iespēju identificēt personu digitālajā vidē”.
Seniori un citi iedzīvotāji, kuriem vecuma, vecuma, veselības stāvokļa vai cita iemesla dēļ nav iespējas izmantot digitālos rīkos, tāpat kā līdz šim varēs deleģēt citu cilvēku piekļuvei saviem E-veselības datiem, piemēram, savu pieaugušo bērnu, radinieku vai citu personu. To iespējams izdarīt, vēršoties NVD Klientu apkalpošanas centrā Rīgā, Jelgavā, Smiltenē, Kuldīgā, Daugavpilī ar iesniegumu, kas ir iesniegts, iedzīvotajam pašam vēršoties klātienē vai nosūtot iesniegumu pa pastu, vai, iedzīvotāja oficiāli pilnvarotajai personai (ar notariāli apstiprinātu pilnvaru) iesniedzot iesniegumu klātienē vai elektroniski ar e-parakstu.
Vienlaikus NVD strādā pie tā, lai tuvākajā nākotnē šādu iesniegumu būtu iespējams iesniegt arī vēršoties 166 valsts un pašvaldību vienotajos klientu apkalpošanas centros, tādējādi uzlabojot iedzīvotājiem pakalpojuma ģeogrāfisko pieejamību.
Štālberga vērsa uzmanību, ka gadījumā, ja senioram šobrīd ir bankas identifikācijas līdzeklis, tad līdz 2023.gada 31.decembrim viņš var patstāvīgi deleģēt citu personu piekļuvei saviem E-veselības datiem. Lai to izdarītu, ir jāpieslēdzas portālā “www.eveseliba.gov.lv” un jāievada informācija sadaļā “Tiesību deleģējumi”. Ja mājās nav pieejams dators un internets, tad var vērsties kādā no valsts un pašvaldību vienotajiem klientu apkalpošanas centriem, kuros ir īpaši ierīkotas klientu darba vietas un pieejama speciālista konsultācija par pieslēgšanos E-veselībai.
Štālberga piebilda, ka arī turpmāk autentifikācijai E-veselības sistēmā tiks izmantots Valsts reģionālās attīstības aģentūras vienotās pieteikšanās modulis. Tas iedzīvotājiem ir pazīstams kā risinājums, kas nodrošina autentifikāciju portālā “www.latvija.lv” un citās valsts informācijas sistēmās.
No 2024.gada 1.janvāra E-veselības lietotājiem autentifikācijai tiks piedāvāti tikai tie modulī pieejamie identifikācijas līdzekļi, kas ir atzīti kā kvalificētie personas elektroniskās identifikācijas līdzekļi.