Range Rover itāļu valodā: kā parādījās Rayton Fissore Magnum un kāpēc tas izgāzās

Populāri tiek uzskatÄ«ts, ka pēc klasiskā Range Rover luksusa SUV ideju Å¡Ä« gadsimta sākumā realizēja vācieÅ¡i ar saviem Porsche Cayenne, BMW X5 un Volkswagen Touareg. Taču desmit gadus agrāk Å¡o koncepciju Ä«stenoja… itāļi. Un mēs nerunājam par briesmÄ«go Lamborghini LM 002, jo jau 1985. gadā TurÄ«nas automobiļu izstādē tika prezentēts ne tikai mÅ«su valstÄ«, bet arÄ« pasaulē gandrÄ«z nezināms Rayton Fissore Magnum. Å odien atcerēsimies, kā tas parādÄ«jās, kur pazuda un kāpēc tas nespēja apgriezties tirgÅ«.

Puākums: brāļu Fisores kvartets

Pārsteidzošs fakts: Bernardo Fissore un viņa brāļa Antonio dibinātā lauku ratiņu darbnīca Carrozzeria Fissore Savigliano netālu no Turīnas ir viens no vecākajiem Itālijas uzņēmumiem, jo tā darbību sāka jau 1921. gadā! Nedaudz vēlāk viņiem pievienojās vēl divi jaunāki brāļi Džovanni un Kostanco, kuri turpināja ražot vai modernizēt mikroautobusu, vieglo un kravas automobiļu virsbūves.

Bernardo 1936. gadā kļuva par vienÄ«go uzņēmuma Ä«paÅ¡nieku un nodarbojās ar autobusu, mikroautobusu un speciālo transportlÄ«dzekļu – pasta furgonu, ātrās palÄ«dzÄ«bas un apbedÄ«Å¡anas automaÅ¡Ä«nu – virsbÅ«vju ražoÅ¡anu. Kopumā trÄ«sdesmito gadu vidÅ« Bernardo nodarbojās ar tolaik diezgan daudzsoloÅ¡u virzienu – virsbÅ«vju ražoÅ¡anu pēc pasÅ«tÄ«juma, ko tolaik praktizēja daudzi automobiļu ražotāji, ražojot tikai Å¡asijas, uz kurām uzstādÄ«ja trešās puses ateljē izgatavotu virsbÅ«vi ar tās oriÄ£inālo dizainu. Itāļi šādu ražoÅ¡anu sauca par carozzeria (tas ir, burtiski par virsbÅ«vi). Pēc šādas shēmas strādāja, piemēram, Skoda un Jozefa Sodomkas ateljē.

Šī specializācija palīdzēja Fissore ne tikai noturēties virs ūdens, bet arī nostiprināt savas pozīcijas, pateicoties Itālijas armijas pasūtījumiem, kuriem Bernardo pārveidoja parastas civilās automašīnas par militārām.

Vācu okupācijas un Itālijas Sociālās republikas nodibināšanas laikā, ko vadÄ«ja hercogs Benito MusolÄ«ni, Bernardo aktÄ«vi atbalstÄ«ja un palÄ«dzēja partizānu kustÄ«bai, par ko tika arestēts kopā ar saviem dēliem Serdžo un Džusto. Tomēr pēc kara uzņēmums ražoja pielāgotus automobiļus – galvenokārt automobiļus, kas balstÄ«jās uz masveidā ražotiem Fiat modeļiem, bet arÄ« reklāmas automobiļus ar koÅ¡u izskatu, kas tajā laikā bija populārs un ko daudzi plaÅ¡i izmantoja reklāmas kampaņās.

Četri brāļi dibinātāji šajā periodā nezaudēja savu klātbūtni, lai gan viņu mantinieki jau bija vairāk iesaistīti tiešā uzņēmuma vadībā. Bernardo pats bija Fissore prezidents līdz 1970. gadam, nākamajā gadā viņš kļuva par goda prezidentu, bet 1973. gadā kopā ar sievu traģiski nomira.

Carrozzeria Fissore savu maksimālo vērienu sasniedza 60. gados. Tolaik tajā strādāja vairāk nekā 200 darbinieku, kuri projektēja un ražoja virsbūves tādiem sporta gigantiem kā OSCA Maserati, De Tomaso, Monteverdi, TVR, Elva, Opel, FIAT un DKW Vemag.

Fiat-O.S.C.A. 1600, Fissore (1963). Foto: autowp.ru

Fiat-O.S.C.A. 1600, Fissore (1963). Foto: autowp.ru

Fiat-O.S.C.A. 1600, Fissore (1963). Foto: autowp.ru

Fiat-O.S.C.A. 1600, Fissore (1963). Foto: autowp.ru

Fiat-O.S.C.A. 1600 – Fissore (1963). Foto: autowp.ru

DKW-Vemag Fissore (1964-1967) Foto: autowp.ru
TVR Trident, Fissore (1965-1966). Foto: autowp.ru
Opel Diplomat Cabriolet, Fissore (1969-1977). Foto: autowp.ru

Faktiski Fissore joprojām bija viens no nedaudzajiem nozares uzņēmumiem, kas ražoja pielāgotas virsbūves sērijveida šasijām. Tas nelīdzinājās tādiem uzņēmumiem kā Ghia, Pininfarina, Bertone un Italdesign, taču tam bija stabila tirgus niša un lojāli klienti. Tomēr septiņdesmitajos gados uzņēmums sāka saskarties ar zināmām problēmām, kas netraucēja ietekmēt tā finansiālo stāvokli, un 1984. gadā Carrozzeria Fissore pārtrauca virsbūvju ražošanu.

Tomēr ar to stāsts nebeidzās, jo vēl 1976. gadā tam bija nedaudz nesaprotams turpinājums. Neskatoties uz to, ka Fissore joprojām pastāvēja, radās jauns uzņēmums – Rayton Fissore. Daži autobÅ«ves vēsturnieki apgalvo, ka to izveidoja Bernado Fissore meita Fernanda kopā ar vÄ«ru Džulio Malvino. Citi apgalvo, ka Rayton Fissore uzņēmumu izveidoja Bernardo dēls Grigorio. Daži sliecas uz versiju, ka viņi visi to darÄ«ja kopā. Un uzņēmums sāka (vai turpināja) nodarboties ar virsbÅ«vēm un Ä«paÅ¡iem automobiļiem, nodibinot savu dizaina centru.

Pirmais jaunā uzņēmuma projekts bija neparasts kupeja uz Autobianchi A112 bāzes, kas bija veidots ne kā kas cits, bet kā Porsche 928!

Foto: carrozzieri-italiani.com

Foto: carrozzieri-italiani.com

Foto: carrozzieri-italiani.com

Foto: carrozzieri-italiani.com

Foto: carrozzieri-italiani.com

Galu galā itāļi Å¡o projektu pārdeva spāņiem, kuri plānoja šādu automobili ražot nelielās partijās. Tomēr kaut kas neizdevās, bet partneri par Rayton Fissore Autobianchi A112 “Gold Shadow” samaksāja pilnÄ«bā.

Alfa Romeo GTV 6 2.5 (1985-1986) ar Italdesign dizainu Grand Prix versijā izcēlās ar īpašu aerodinamisko kabīni, ko izstrādāja Rayton Fissore. Foto: autowp.ru

Fisora kvintesence un saulriets: Magnum

Astoņdesmito gadu sākumā “ideju laboratorija”, ko veidoja brāļu Fisores mantinieki, saprata, ka pirmais un tolaik vienÄ«gais britu uzņēmuma Land Rover premium klases SUV nav pietiekami grezns. Tāpēc Savigliano nolēma aizpildÄ«t plaisu un izgudrot savu velosipēdu – vai drÄ«zāk automobili, par pamatu izmantojot saÄ«sinātā militārā transportlÄ«dzekļa Iveco WM 40.10 Å¡asiju. Galu galā šāda automobiļa perspektÄ«vas, ņemot vērā ASV tirgu un Tuvos Austrumus, bija diezgan labas.

Civilā versija IVECO-40.10W Turbo Daily 4×4 (1987). Foto: autowp.ru

Policijas variants uz tās pašas šasijas. Foto: autowp.ru

Dizains tika pasūtīts diezgan slavenam holandiešu izcelsmes amerikāņu dizainerim Tomam Tjaardam (Tom Tjaarda), kurš savulaik daudz strādājis ateljē Ghia un Pinifarina. Viņa portfolio bija tādi ievērojami automobiļi kā Fiat 124 Spider un pirmās paaudzes Ford Fiesta, kā arī DeTomaso Pantera un Ferrari 365 GT California.

Visus šos dažādos konceptautomobiļus un transportlīdzekļus vieno tas, ka to dizaina autors ir Tom Charda. Foto: autowp.ru

Visiem šiem dažādajiem konceptautomobiļiem un transportlīdzekļiem ir kopīgs tas, ka to dizaina autors bija Tom Charda. Foto: autowp.ru

Visiem šiem dažādajiem konceptautomobiļiem un transportlīdzekļiem ir kopīgs tas, ka to dizaina autors bija Tom Charda. Foto: autowp.ru

Visiem šiem dažādajiem konceptuālajiem automobiļiem un transportlīdzekļiem ir kopīgs tas, ka to dizaina autors bija Tom Charda. Foto: autowp.ru

Visiem šiem dažādajiem konceptautomobiļiem un transportlīdzekļiem ir kopīgs tas, ka to dizaina autors ir Tom Charda. Foto: autowp.ru

Visiem šiem dažādajiem konceptautomobiļiem un transportlīdzekļiem ir kopīgs tas, ka to dizaina autors ir Tom Charda. Foto: autowp.ru

Visiem šiem dažādajiem konceptautomobiļiem un transportlīdzekļiem ir kopīgs tas, ka to dizaina autors ir Tom Charda. Foto: autowp.ru

Visiem šiem dažādajiem konceptautomobiļiem un transportlīdzekļiem ir kopīgs tas, ka to dizaina autors ir Tom Charda. Foto: autowp.ru

Visiem šiem dažādajiem konceptautomobiļiem un transportlīdzekļiem ir kopīgs tas, ka to dizaina autors ir Tom Charda. Foto: autowp.ru

Toms Čarda pie Chevrolet Corvette Rondine Coupe (1963). Foto: autowp.ru

Piecu durvju virsbÅ«ves dizains izrādÄ«jās ļoti elegants, ļoti moderns un nebÅ«t ne ekstravagants – varbÅ«t pat pārāk mierÄ«gs. Plastmasas radiatora “maska” ar bloķētiem lukturiem, liels motora pārsegs ar spārnu savienotāju vertikālā plaknē (kā Saab automobiļiem un mÅ«su “desmitniekam”), vizuāls sānu sienas sadalÄ«jums trÄ«s apjomos….. Tomēr ar visu lÄ«dzsvaru un proporcionalitāti izskatā bija kaut kas nenotverami paÅ¡darināts, kā padomju koncepcijās Debut, Compact un Okhta.             

Spēka bāze bija telpisks karkass, uz kura bija piestiprināti ārējie paneļi. Foto: autowp.ru

Spēka bāze bija kosmosa karkass, uz kura bija piestiprināti ārējie paneļi. Foto: autowp.ru

Spēka bāze bija kosmosa karkass, uz kura tika piekārti ārējie paneļi. Foto: autowp.ru

Spēka bāze bija kosmosa karkass, uz kura tika piekārti ārējie paneļi. Foto: autowp.ru

Viena lieta ir neapstrÄ«dama: ārēji automaÅ¡Ä«na izrādÄ«jās ļoti oriÄ£ināla un ļoti moderna. Un tas bija 1985. gads, kad mÅ«su stÅ«rainais “astoņnieks” tikai sāka nobraukt no konveijera, un tam paÅ¡am Fiat bija ne mazāk stÅ«rains Fiat Uno.

Å asija palika pilnÄ«bā Iveco – tās diferenciāļi, bremzes un balstiekārta. Tas nozÄ«mē, ka hipotētiski, raugoties no apvidus braukÅ¡anas spēju viedokļa, transportlÄ«dzeklis saglabā visu militāram apvidus automobilim piemÄ«toÅ¡o potenciālu.

Magnum Classic VAV – Veicolo Attacco Veloce (pārsteiguma uzbrukuma transportlÄ«dzeklis). Foto: autowp.ru

Magnum Classic VAV – Veicolo Attacco Veloce (pārsteiguma uzbrukuma transportlÄ«dzeklis). Foto: autowp.ru

Magnum Classic VAV – Veicolo Attacco Veloce (pārsteiguma uzbrukuma transportlÄ«dzeklis). Foto: autowp.ru

Magnum Classic VAV – Veicolo Attacco Veloce (pārsteiguma uzbrukuma transportlÄ«dzeklis). Foto: autowp.ru

Zem motora pārsega pamataprÄ«kojumā, ja tā var teikt par luksusa mazās sērijas automobili, novietots divu litru turbokompresora Fiat Bialbero “četrinieks”, kas automobilim ar nosaukumu Rayton Fissore Magnum deva labu jaudu (138 ZS). Bija arÄ« modifikācija, kas darbojās ar smago degvielu – tās motora nodalÄ«jumā tika uzstādÄ«ts itāļu turbodÄ«zeļdzinējs VM Motori (110-120 ZS) vai Iveco Sofim (92 ZS), kura nebija arÄ« britiem ar viņu Range Rover. Savukārt klāsta augÅ¡galā bija versija ar 2,5 litru 160 ZS V6 no Alfa Romeo.

Standarta aprÄ«kojumā itāļi piedāvāja visu, kā trÅ«ka angļu automaÅ¡Ä«nai – elektriskie logi, gaisa kondicionieris, audio sistēma, regulējams stÅ«res rats….. Īsāk sakot, viņi ieguva sava veida “astoņdesmito gadu apvidus prēmiju”, proti, vācieÅ¡i ar savu lielo vācu prestižo apvidus automobiļu trijnieku viņus apsteidza par veselu 15 gadu mūžību.

Kā jums patīk šis astoņdesmito gadu vidus interjers? Foto: autowp.ru

Kā jums patīk šis astoņdesmito gadu vidus interjers? Foto: autowp.ru

Un tas, acÄ«mredzot, bija tikai automaÅ¡Ä«nas vājā puse. BagātÄ«gajiem Magnum laikabiedriem šāds auto tolaik vienkārÅ¡i nebija vajadzÄ«gs, izvēloties braucieniem uz kazino “septÄ«to” BMW E32 virsbÅ«vē, “simt divdesmit sesto” Mercedes, kādu Jaguar XJ vai Porsche 911 – jebko citu, tikai ne SUV, kas tolaik bija vienkārÅ¡i nepretenciozs, paliekot muskuļotu puiÅ¡u transportam, kam bija vajadzÄ«gi gumijas zābaki, lāpsta un vinča, nevis gaisa kondicionieris un ādas salons. Jā, jā, Rayton Fissore Magnum vienkārÅ¡i apsteidza savu laiku, un tā potenciālie Ä«paÅ¡nieki labākajā gadÄ«jumā bija koledžas studenti.

Tomēr Savillijas karalistē viss nebija tik slikti: privātpersonu uzmanÄ«bas trÅ«kumu kompensēja tiesÄ«baizsardzÄ«bas iestāžu pasÅ«tÄ«jumi – tie paÅ¡i karabinieri ar prieku pieņēma jaudÄ«gu un labi aprÄ«kotu SUV kā dienesta transportlÄ«dzekli.

Bija pat kravas pasažieru versija! Foto: autowp.ru

Nu, un uzņēmumam Rayton Fissore papildus bija džokera karte, uz kuras bija uzzīmēts zvaigžņotais karogs. Jā, itāļi lielas cerības lika nevis uz skopajiem eiropiešiem, bet gan uz ASV iedzīvotājiem, kuri uz savas ādas zināja, kas ir liels un jaudīgs SUV labā konfigurācijā.

Kopš 1987. gada uzņēmumā Rayton Fissore vairs nebija Fissore ģimenes locekļu, un tas vairākkārt mainīja uzņēmuma struktūru un nosaukumu.

1989. gadā automobilis nonāca aizjÅ«ras zemēs, veicot nelielas kosmētiskās izmaiņas un saņemot jaunu nosaukumu – LaForza.Iepriekšējais

“Amerikāņu” periodā auto tika montēts pat Pininfarina ražotnēs. Foto: autowp.ru

“Amerikāņu” periodā auto tika montēts pat Pininfarina ražotnēs. Foto: autowp.ru

“Amerikāņu” perioda laikā auto tika montēts pat Pininfarina ražotnēs. Foto: autowp.ru

“Amerikāņu” periodā auto tika montēts pat Pininfarina ražotnēs. Foto: autowp.ru

“Amerikāņu” periodā auto tika montēts pat Pininfarina ražotnēs. Foto: autowp.ru

Un pats svarÄ«gākais: zem motora pārsega atradās Ä«sts amerikāņu V8 – tas bija piecu litru “astoņnieks” Ford Windsor ar 187 ZS un pat 320 ZS versija Ford HO no Ford Mustang. Vēlāk parādÄ«jās seÅ¡u litru (!) GM V8 Vortec ar Eaton kompresoru, kas attÄ«stÄ«ja apstulbinoÅ¡os 455 ZS. Kā tas ir, Porsche Cayenne Turbo no tālās nākotnes? Un tas vēl nav viss: tie tika savienoti pārÄ« ar Chrysler automātisko pārnesumkārbu un jaunu transmisiju ar pastāvÄ«gu visu riteņu piedziņas režīmu.

Bet… brÄ«nums nenotika. Kopumā 15 “klÄ«niskā konveijera dzÄ«ves” gados tika izgatavoti aptuveni seÅ¡i tÅ«kstoÅ¡i Eiropas Magnums un amerikāņu LaForza eksemplāru – rezultāts acÄ«mredzami nav izcils.

Un iemesli, visticamāk, slēpjas ne tikai automobiļa ārējā pieticÄ«bā un nepietiekami premium klases montāžas kvalitātē, bet arÄ« mazpazÄ«stamajā zÄ«molā Rayton Fissore, kam turklāt sāka parādÄ«ties spēcÄ«gi konkurenti. Un runa nav par to gadu Nissan Patrol vai Mitsubishi Pajero. NeaizmirsÄ«sim, ka deviņdesmito gadu sākumā Mercedes “kubs” saņēma civilas modifikācijas ar daudzām opcijām un jaudÄ«giem benzÄ«na dzinējiem, arÄ« Range Rover tika atjaunināts, un amerikāņu ražotāji nestāvēja mierā….. Lielie plēsēji vienkārÅ¡i apēda lepno, bet mazo “itāļu” – precÄ«zāk, atņēma viņam potenciālā Ä«paÅ¡nieka biezo ādas maku. Tāpēc, vairākkārt mēģinājuÅ¡i atgriezties un atdzimt, atspieduÅ¡ies no tirgus apakÅ¡as, itāļi 2003. gadā beidzot atteicās no ieceres ražot luksusa SUV. Ironiski, ka tobrÄ«d tādu titānu kā Porsche Cayenne, BMW X5 un Volkswagen Touareg cīņa tikai uzņēma apgriezienus. Un tie, atÅ¡Ä·irÄ«bā no Reitona Fisora (Rayton Fissore) prāta darinājuma, noteikti bija savā laikā.

Foto: autowp.ru

Ja esat atklājis pareizrakstības kļūdu, lūdzu, paziņojiet mums, izvēloties šo tekstu un nospiežot Ctrl+Enter.

Related posts

Hyundai plāno pārdot 2 miljonus elektromobiļu līdz 2030. gadam

Samsung un Qualcomm kopīgi izstrādās automobiļu sistēmas un ADAS

Horvāti atklājuši pasaulē jaudīgāko elektromobili

Šī vietne izmanto sīkfailus, lai uzlabotu jūsu pieredzi. Mēs pieņemam, ka jūs ar to piekrītat, bet jūs varat atteikties, ja vēlaties. Lasīt vairāk