Skapja iegādes lieta un citi veidi, kā maldināt Latvijas pircējus

Ko nevajadzētu aizmirst Ziemassvētku atlaižu un izpārdošanu maratonā: Latvijas Patērētāju tiesību aizsardzības centrs saņem gandrīz 20 jautājumus un sūdzības par pirkumiem internetā IKDIENĀ.

“Neticiet brīnumiem!”

Šogad Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) jau saņēmis vairāk nekā 6000 pieprasījumu saistībā ar pirkumiem internetā, informēja Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore Baiba Vītoliņa.

Vitoliņa minēja, ka strīdi par iepirkšanos internetā galvenokārt rodas atteikuma tiesību dēļ, bieži vien preču kvalitātes un piegādes problēmu dēļ. Turklāt problēmas patērētājiem rada pirkumi, kas veikti ārpus Eiropas Savienības.

“Patērētāji diemžēl nedara savu pamatdarbu, proti, neuzzina, kur tieši viņi pērk,” apmānītajiem pircējiem aizrādīja Vītoliņa. Kā norāda Patērētāju tiesību aizsardzības un cilvēka labklājības centra vadītāja, cilvēki ar likumu tiek aizsargāti, tikai veicot pirkumus Eiropā reģistrētos interneta veikalos.

Vēlamies atzīmēt, ka “bērni” nekur nav izslēgti.

Trūkst mēbeļu

Minēsim vienu no tipiskiem piemēriem saistībā ar tiešsaistes tirdzniecību, ko Sabiedrības aizsardzības centrs publicēja sadaļā “melnais saraksts”. Kāpēc lieta ir interesanta: tas sniedz priekšstatu par to, kā uzņēmumi nokļūst šajā negodīgo piegādātāju sarakstā.

Centrālā patērētāju tiesību aizsardzības un labklājības centra patērētāju strīdu risināšanas komisija 7.augustā izskatīja strīdu starp patērētāju, skapja pircēju un SIA Fehu 689 (turpmāk – uzņēmums) par pasūtīto, bet nepiegādāto. kabinets “Juno” un naudas neatgriešana.

Stāsts izrādījās ļoti vienkāršs: pircējs 2022. gada 17. maijā veica skapja pasūtījumu vietnē www.mera.lv un samaksāja 398,00 eiro. Taču preces viņam netika piegādātas ne norādītajā datumā, ne vēlākā laikā.

Rezultātā pircējs, pārbarojis ar brokastīm, pieteicās naudas atmaksai.

Izskatot strīdu PTAC, uzņēmumam tika lūgts sniegt rakstiskus paskaidrojumus. Bet tur lūgums tika ignorēts.

Šajā sakarā PTAC norāda, ka saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma (turpmāk – Patērētāju tiesību aizsardzības likums (turpmāk – Patērētāju tiesību aizsardzības likums) 1. daļu, 2010. gada 1. jūlija Regulas Nr. 30.pants, ja vien puses nevienojas citādi, pārdevējs piegādā preci un “jānodod tā patērētāja valdījumā bez nepamatotas kavēšanās, bet ne vēlāk kā 30 dienu laikā pēc līguma noslēgšanas”.

Ja pārdevējs nepiegādā preci papildu termiņā, patērētājam ir tiesības vienpusēji atkāpties no līguma.

Rezultātā Patērētāju tiesību aizsardzības un cilvēka labklājības centra Patērētāju strīdu risināšanas komisija skaidroja: šajā gadījumā patērētājam ir tiesības vienpusēji atkāpties no līguma un prasīt atlīdzību. Tas ir, Fehu 689 ir jāatdod nauda, 398,80 eiro, par nepiegādāto preci.

Taču komisijas lēmumam ir IETEIKUMS raksturs. Un, spriežot pēc tā, ka SIA Fehu 689 ir Centrālās prokuratūras melnajā sarakstā, viņi šo ieteikumu ignorēja.

— Palikuši tikai trīs!

Kā brīdina PTAC, interneta veikalu un platformu pircēju maldināšanai jau pastāv vesels standarta paņēmienu kopums.

Piemēram, patērētāju tiesību aizstāvji norāda, ka daudzi tiešsaistes mazumtirgotāji izmanto manipulatīvus paziņojumus, piemēram, “gandrīz izpārdots” vai “palikuši tikai trīs”.

Šādas mārketinga stratēģijas ir pazīstamas kā maldinošas, un tās ir paredzētas, lai ietekmētu patērētājus, lai viņi veiktu nepārdomātus pirkumus. Vai tiešām piedāvājums ir tik labs, ka nav laika par to domāt?

Šeit jums jāapstājas un jāpadomā, pirms kaut ko pērkat.

“Mums gandrīz nekā nav!”

Ir svarīgi atcerēties: ne viss, ko redzam interneta veikalā, dzīvē izskatās vienādi. Bieži vien produkts fotoattēlā šķiet skaistāks un lielāks, nekā tas patiesībā ir. Runājot par cenām, ja tiek izmantotas salīdzināšanas tabulas, jābūt uzmanīgiem, izvēloties lētākos piedāvājumus.

Pārāk zemas cenas konkrētajai precei, salīdzinot ar tirgus cenām, var liecināt gan par negodīgu pārdevēju, gan par to, ka prece ir viltojums, pārliecināta Baiba Vītoliņa.

Ņemsim vērā: lai nezaudētu savu naudu, mūsdienu pircējam pirms preces iegādes tiešsaistē ir jāveic visa izmeklēšana: jānoskaidro, kāds tas ir veikals, cik ilgi tā pastāv, kādas ir atgriešanas garantijas, kādas vai jūsu draugi par to saka utt. Kopumā ātri un spontāni pirkumi ir pilni ar banālām “atlaidēm”.

Bērnu kļūst arvien vairāk

Pieaug sūdzību skaits par tieši internetā iegādātām precēm vai pakalpojumiem: šogad PTAC saņemtas 6275 sūdzības, kas ir vismaz 25-30% no visām sniegtajām konsultācijām un pieteikumiem.

Tāpat atzīmējam, ka vairāk nekā 81% aptaujāto pēdējo sešu mēnešu laikā ir veikuši pirkumus internetā.

Ja esat atklājis pareizrakstības kļūdu, lūdzu, paziņojiet mums, izvēloties šo tekstu un nospiežot Ctrl+Enter.

Related posts

Torņakalnā atkal dedzis grausts

Telefonkrāpnieki netipiskā veidā no Valkas iedzīvotājas nozog nepilnus 1000 eiro

Vairākos Pierīgas novadu kapos uzdarbojas kapu apmaļu zagļi

Šī vietne izmanto sīkfailus, lai uzlabotu jūsu pieredzi. Mēs pieņemam, ka jūs ar to piekrītat, bet jūs varat atteikties, ja vēlaties. Lasīt vairāk