Table of Contents
Pirms dažām dienām, ieejot savā “Facebook” “lentē”, pamanīju daudziem cilvēkiem saistošu reklāmu – interneta veikala “Shein” liela drēbju kaste par diviem eiro. Sola ikvienam, kurš aizpildīs anketu. Arī komentāros cilvēki steidz likt foto ar savām saņemtajām “Shein” kastēm, kuras ir pārpildītas ar apģērbiem. Skaidrojam, kas ir šīs kastes.
Arī ārvalstu mediji vēstījuši par šo kasti. Eksperti brīdinājuši “Shein” pircējus par jaunu krāpniecību, kas apdraud lietotāju personisko informāciju un naudu. Tā ir satraucoša jauna tendence – cilvēkiem tiek sūtīti e-pasti, kas it kā nāk no vienas no pasaulē populārākajām iepirkšanās platformām “Shein”.
Kibernoziedznieki regulāri sūta e-pasta vēstules, kas šķiet sūtītas no “Shein”, bet patiesībā ir krāpniecības vēstule, ko sūta neidentificēti hakeri, kas vēlas nozagt jūsu personisko informāciju.
E-pasta krāpniecība darbojas šādi: patērētāji saņem e-pastus, kas uzdodas par “Shein”, un informē lietotājus, ka viņi ir laimējuši noslēpumainu kastīti. Pircēji var saņemt balvu, noklikšķinot uz e-pasta vēstulē esošās saites. Tīmekļa vietne pat izskatās kā Shein tīmekļa vietne, lai vēl vairāk maldinātu patērētājus, liekot domāt, ka balva nāk tieši no mazumtirgotāja.
Noklikšķinot uz saites, tiks atvērta tīmekļa vietne, kuras URL atšķiras no oficiālās “Shein” tīmekļa vietnes. Tur jums tiks uzdots ievadīt savu personisko informāciju, lai jūs varētu saņemt noslēpumaino kasti. Šī ir viltota tīmekļa vietne, kuru kontrolē kibernoziedznieki. Ja šeit ievadīsiet savu informāciju, viņi to varēs nekavējoties nozagt.
Šo krāpšanu patērētājiem var būt īpaši grūti pamanīt, jo ir zināms, ka “Shein” patiesi sūta noslēpumainās kastes. Tomēr mazumtirgotāja oficiālajā tīmekļa vietnē vienmēr būs pieejama sīkāka informācija par iespēju laimēt balvu.
Izpētot “TikTok” pieejamos video, redzams, ka gana daudzi cilvēki saskārušies gan ar “Shein” krāpnieciskajām kastēm, gan ar īstām “Shein” “mistērijas” kastēm.
Latviešu valodā pieejamās publikācijās redzams, ka kāda sieviete piedāvā “Shein” drēbju kasti katram, kurš aizpildīs aptauju.
Apskatot publikāciju, uzreiz top skaidrs – pirmkārt, teksts ir gramatiski un stilistiski nepareizs. Otrkārt, links uz aptauju ir īpaši aizdomīgs. Treškārt, izpētot publikācijas komentārus, jāsecina, ka komentētāji ir krāpnieki, kuriem vai nu nav “Facebook” “draugu”, vai “draugos” ir citi aizdomīgi “cilvēki”. Arī komentāru valoda un gramatika ir izteikti nepareiza. Turklāt visiem komentāriem ir vienāds “patīk” skaits, kas arī liecina, ka tie ir vieni un tie paši “cilvēki” jeb krāpnieki.
Tehnoloģiju eksperts Marks Porkars skaidro, kas pircējiem jādara, ja viņi saņem šādus viltus e-pasta ziņojumus.
“Ja saņemat e-pasta vēstuli ar tēmu “Shein mystery box”, neatveriet to. Tas ir krāpniecisks, e-pasts, nevis no “Shein”, bet gan no neidentificētiem hakeriem, kas vēlas nozagt jūsu personisko informāciju,” viņš brīdina.
Tīmeklī ir vairākas viltotas “Shein” tīmekļa vietnes, tomēr ir veidi, kā tās atpazīt.
- Ja domēna nosaukums neatbilst “Shein” oficiālajai vietnei (shein.com), variācijas jāuzskata par neuzticamām.
- Pārbaudiet, vai ir pieejama likumīga kontaktu sadaļa ar uzņēmuma adresēm, klientu apkalpošanas dienestu numuriem un informāciju par darbiniekiem. Krāpnieku vietnēs to bieži vien nav.
- Meklējiet tiešsaistes atsauksmes par tīmekļa vietni no uzticama neatkarīga avota.
- Meklējiet slikti rediģētus attēlus ar ūdenszīmēm vai zemu izšķirtspēju. “Shein” izmanto profesionālas fotogrāfijas visiem saviem produktiem.
- Esiet piesardzīgi attiecībā uz cenām, kas šķiet par vairāk nekā 50 procentiem zemākas nekā “Shein” reālās cenas, jo šādas atlaides vienmēr ir aizdomīgas.
- Pielūkojiet, vai vietnē nav pieļautas pareizrakstības un gramatikas kļūdas.
Eksperts piebilst: “Sazinoties ar “Shein” klientu apkalpošanas dienestu, ir svarīgi, lai telefona zvanā, īsziņā vai “WhatsApp” nekad netiktu izpausta nekāda personiska informācija. “Shein” klientu apkalpošanai izmanto tikai e-pastu un tērzēšanu vietnē.
Raidsabiedrība BBC raksta, ka “Shein” 2008. gadā Ķīnā dibinājis ķīniešu uzņēmējs Sju Jaņjans. Sākotnēji kompānija pārdeva kāzu kleitas. Gadu gaitā uzņēmums paplašināja tirgoto produktu loku, pārejot uz jaunākajām modes tendencēm atbilstošu apģērbu tirgošanu.
“Shein” klienti lielākoties ir tā sauktās “Gen Z” paaudzes jaunieši vecumā no 12 līdz 27 gadiem, kuru vidū iepirkšanās internetā ir sevišķi populāra.
Kā raksta “The Atlantic”, uzņēmums “uzsprāga” Covid-19 pandēmijas laikā, kad pašizolācijas dēļ būtiski pieauga internetveikalu apmeklējums. Izaugsmi vislabāk ilustrē tā attīstība ASV tirgū – 2020. gada janvārī “Shein” veiktie pirkumi sastādīja 12 procentus no visiem “ātrās modes” industrijā veiktajiem pirkumiem, bet 2022. gada novembrī šis dalījums pieauga līdz 50 procentiem.
Uzņēmumam par izaugsmi lielākoties jāpateicas tieši ASV.
Savienoto Valstu tirdzniecības likumi ir ļāvuši “Shein” preces pārvadāt pāri Amerikas robežām, un Vašingtona uzņēmumam nav uzlikusi tik stingras digitālās platformas regulācijas kā Eiropas Savienība šī gada aprīlī.
Tāpat vidējais amerikāņu klients no uzņēmuma iepērk aptuveni vienu apģērba vienību nedēļā.
Uzņēmums pārdod arī milzīgu skaistumkopšanas un mājsaimniecības produktu klāstu. Izdevums “Financial Times” (FT) ziņo, ka tā peļņa 2023. gadā sasniedza divus miljardus ASV dolāru. Tā “iekasējusi” vairāk nekā tādi “ātrās modes” giganti kā zviedru “H&M” un britu “Primark” un “Next”.
FT noskaidrojis, ka “Shein” vērtība pārsniedz 60 miljardus ASV dolāru. Tādējādi uzņēmums ir daudz vērtīgāks par tādiem tā konkurentiem kā “H&M” un “Gap”.
Tagad tas piegādā preces klientiem 150 pasaules valstīs, tostarp Latvijā.
BBC uzsver, ka visvairāk pircējus piesaista tieši zemās cenas – “Shein” marķēts apģērba gabals vidēji maksā tikai 9,45 eiro. Tāpat uzņēmuma mājaslapas atlaižu sekcijā atrodamas līdz 600 000 preču, liekot konkurentu, kā “Zara” un “Boohoo”, piedāvājumiem izskatīties niecīgiem.