50 gadu datu analīzes rezultāti parādīja, ka matemātikas asimilācija bērniem notiek labāk, ja to apvieno ar mūziku.
Tiek uzskatīts, ka mūzika var padarīt matemātiku interesantāku, iesaistīt skolēnus un palīdzēt mazināt bērnu bailes vai satraukumu saistībā ar šo diezgan sarežģīto zinātni . Metodes mūzikas iekļaušanai nodarbībās ir no plaukstu sišanas, mācoties skaitļus un daļskaitļus, līdz matemātisku aprēķinu izmantošanai mūzikas instrumentu radīšanā.
Iepriekšējie pētījumi liecina , ka bērni, kuriem labāk padodas mūzika, ir labāki arī matemātikā. Bet vai mūzika tiešām var uzlabot bērna matemātikas sniegumu?
Lai atbildētu uz šo jautājumu, turku pētniece Ayça Akın no Antālijas Belekas universitātes meklēja akadēmiskajās datubāzēs pētījumus, kas publicēti par šo tēmu no 1975. līdz 2022. gadam. Pēc tam viņa apvienoja 55 pētījumu rezultātus no visas pasaules, kuros piedalījās gandrīz 78 000 jauniešu, sākot no bērnudārzniekiem un beidzot ar augstskolu studentiem. Tika ņemta vērā gan ierastā mūzikas mācīšana skolas mācību programmā, gan tās integrēšana matemātikas stundās.
Pētījuma rezultāti, kas publicēti žurnālā Educational Studies, nepārprotami liecina , ka mūzikas stundas vienalga ļāva iegūt labākas vispārējās matemātikas atzīmes, taču tieši mūzikas integrācija procesā deva vislabāko efektu. Apmēram 73 procenti skolēnu, kuri apmeklēja mūzikas un matemātikas nodarbības, labāk risināja mīklas nekā pusaudži, kuri skolā nemaz nesaskārās ar mūziku. Tomēr vienkāršas mūzikas stundas skolas mācību programmā uzlaboja matemātikas mācību rezultātus tikai 59 procentiem skolēnu.
Mūzika visvairāk ietekmēja pamatskolas skolēnus, kuri apgūst aritmētikas un matemātikas pamatjēdzienus. Iespējams, tas ir tāpēc, ka aritmētikas pamatjēdzieni, piemēram, daļskaitļi un attiecības, arī ir būtiski svarīgi, lai izprastu mūziku. Piemēram, dažāda garuma mūzikas notis var attēlot kā daļskaitļus un saskaitīt kopā, lai izveidotu vairākus mūzikas pasākumus.
Kopumā rezultāti liecina par mūzikas pozitīvu ietekmi uz matemātikas mācīšanos, un turpmāk abu mācību priekšmetu skolotājiem būtu jāsāk kopīgi plānot stundas, lai mazinātu skolēnu satraukumu par matemātiku un uzlabotu mācību sasniegumus.
Tomēr, iespējams, mūzikas ietekmei uz matemātisko uzdevumu risināšanu ir cits iemesls. No iepriekšējiem pētījumiem mēs zinām , ka mūzika uzlabo sportisko sniegumu visu veidu treniņos, sākot no sprinta līdz izturības un spēka vingrinājumiem. Tātad tā pozitīvā ietekme var pārsniegt matemātikas stundas.