Tas ir gaidīts jau vairāk nekā 30 gadus – Rīgas dome mainīs sabiedriskā transporta tīklu. Pašreizējais nav mainījies kopš neatkarības atjaunošanas. Un šajā laikā cilvēku ir kļuvis mazāk, un viņu paradumi un darba vietas ir krasi mainījušās. Rus.LSM.lv korespondente Jūlija Bīte noskaidroja, ko vēlas pasažieri un ko pilsēta ir gatava viņiem piedāvāt.
No lidostas “Rīga” nokļūt citā rajonā, pat ja tas ir pavisam netālu, nav nemaz tik vienkārši. No šejienes kursē tikai viens autobuss. Piemēram, lai nokļūtu Zolitūdē, pasažierim jābrauc ar 22. autobusu, jābrauc apmēram 10 minūtes, jāiet dažas minūtes kājām, jāgaida autobuss uz Zolitūdi, jābrauc vēl 10 minūtes, un jūs būsiet savā mikrorajonā. Lai nokļūtu uz turieni, ir nepieciešamas aptuveni 30-40 minūtes. Savukārt ar automašīnu līdz Zolitūdei var aizbraukt 8 minūšu laikā. Jūs, protams, varat braukt ar taksometru, taču tas jums izmaksās trīs reizes dārgāk.
Rīgas sabiedriskā transporta tīkls ir praktiski nemainīgs jau gadu desmitiem. Pasažieri ar to jau sen ir neapmierināti.
Nikita: “Ir daži autobusi, kas ir ērti, un daži, kas nav! Piemēram, 20. reiss bieži kavē. Savukārt 19. [trolejbuss] kursē laikus, tas ir ērts. Es dzīvoju Vecāķos, tur autobuss kursē tikai vasarā. Vasarā pa dienu var noķert 58., kas piestāj tieši pie mums. Un ir arī 29. reiss. Ja viņi tos pagarinātu līdz mums, tas būtu brīnišķīgi!
Jekaterina: “Tagad es dzīvoju Andrejostā, ir diezgan neērti braukt uz citiem rajoniem. Jo vispirms jābrauc uz centru, un transports kursē reti, ir jāpārkāpj.
Galvaspilsētas sabiedriskā transporta tīkls ir jāmaina, šādu viedokli pauž arī Pilsēta cilvēkiem (Cities for People).
“Ir vietas, kur nav atbilstošu savienojumu. Viss transports brauc uz centru. Apkārt centram nav pienācīga transporta,
- skaidroja biedrības vadītājs Armands Būmanis.
Šo iemeslu dēļ Rīgas domes Pilsētas attīstības komiteja beidzot ir nolēmusi – ir pienācis laiks! Taču tīkls netiks mainīts uzreiz. Vispirms tiks veikta izpēte, teica Rīgas vicemērs Vilnis Ķirsis (Jaunā Vienotība):
“Vispirms mums ir jāizpēta cilvēku pārvietošanās paradumi – no kurienes viņi vēlas doties un uz kurieni viņi vēlas doties, lai saprastu, kā šo tīklu izveidot. Un otrais solis ir izveidot šo maršrutu tīklu.
Es domāju, ka tas varētu notikt 2026.-27. gadā, kad to patiešām varētu īstenot. Bet, lai tas būtu iespējams, mums ir jāsāk strādāt un pētīt jau tagad.”
Armands Būmanis šaubās, vai ir nepieciešami dārgi pētījumi:
“Ja mēs vēlamies paveikt labu darbu, tad jā, mums ir jāveic pētījumi. Bet es nedomāju, ka tie ir vajadzīgi tik globāli! Jo, ja jūs esat labs sabiedriskā transporta lietotājs – jūs zināt principus, kā to darīt. Un Rīgas satiksmei ir nodaļa, kas ar to nodarbojas.
Sarežģītākais, pēc sabiedriskās organizācijas pārstāvju domām, ir ieviest šīs izmaiņas. Galu galā ir tādi, kuri ir pieraduši pie konkrētiem maršrutiem un nevēlas nekādas izmaiņas.