Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) ir pret retākām tehniskajām apskatēm – laikā, kad Latvijas autoparks ir novecojis un pilsētu un reģionālo ceļu stāvoklis neuzlabojas, lēmums retināt transportlīdzekļu tehniskās apskates ir bīstams un nepārdomāts, uzskata CSDD pārstāvji.
Tomēr gan CSDD, gan Satiksmes ministrija ierosina, ka jauniem transportlīdzekļiem pirmā tehniskā apskate būtu jāveic pēc trīs gadiem un pēc tam pēc diviem gadiem, bet, ņemot vērā transportlīdzekļu vidējo vecumu un tehnisko stāvokli Latvijā, vecākiem transportlīdzekļiem tehniskā apskate būtu jāveic katru gadu.
“Ceļi ir slikti, automašīnas ir vecas”
CSDD norāda, ka tehniskās apskates ir viens no svarīgākajiem ceļu satiksmes drošības stūrakmeņiem. Tajā pašā laikā statistika liecina, ka 40% no visiem transportlīdzekļiem neiztur pirmo tehnisko apskati.
Vēl bīstamāks ir fakts, ka katru dienu vidēji 23 transportlīdzekļiem tiek liegta turpmākā ceļu satiksme, un 62 % gadījumu nopietnas problēmas tiek konstatētas bremžu sistēmā.
CSDD arī ziņo, ka 10 % gadījumu negadījuma iemesls bija transportlīdzekļa tehniskais stāvoklis. Nozīmīgākie tehniskie defekti tika konstatēti balstiekārtā un stūres mehānismā, bremžu sistēmā vai transportlīdzekļiem bija uzstādītas nepiemērotas riepas.
Deputāti apspriež tehniskās apkopes biežumu
Pašlaik Seimā tiek izskatīti grozījumi likumā, kas mainītu tehniskās apskates biežumu. Plānotas arī cenu korekcijas: tās tiks paaugstinātas visām transportlīdzekļu kategorijām, jo īpaši kravas automobiļiem.
Seims apsver priekšlikumu ieviest transportlīdzekļu tehniskās apskates shēmu 3+2+2+1. CSDD tam stingri nepiekrīt.
Kā jau ziņojām iepriekš, sabiedrības iniciatīvu portālā Manabalss.lv ir savākti 10 000 parakstu, lai atbalstītu divgadīgo transportlīdzekļu tehnisko apskati. Šāds parakstu skaits dod iespēju iesniegt iniciatīvu parlamentā.
Šobrīd Latvijā jaunu automašīnu tehniskā apskate tiek veikta biežāk nekā citur Eiropā, un tāpēc tā izmaksā dārgāk. Vieglajiem automobiļiem (tostarp motocikliem) pirmā tehniskā apskate pēc reģistrācijas jāveic pēc diviem gadiem, savukārt kravas automobiļiem, kravas automobiļiem un autobusiem tehniskā apskate jāveic pēc gada.