Traktori no Polijas ceļā nedaudz aizkavējās, tāpēc Rīgas autobusu bāzē ieradās krietni pēc pusnakts. Jaunos elektrobusus viņi sāka pārbaudīt un izripināt no peroniem tikai no rīta.
Sēžot un stāvot
Elektriskie autobusi tika nokrāsoti gaiši zaļā krāsā, kas, pēc poļu domām, liecina par “zaļo domāšanu” un videi draudzīgumu.
Salonā ir 33 sēdvietas. No tiem 12 atrodas kabīnes zemajā daļā – pasažieris var sasniegt tos, neuzkāpjot uz sastatnēm salona iekšpusē. Krēsli ir apvilkti ar audumu tumši zaļos toņos. Ir vieta bērnam vai ratiņkrēslam.
Ražotājs ziņo, ka elektriskajā autobusā stāvus var braukt 43 pasažieri. Vai 37 – ja uz kuģa ir pasažieris ratiņkrēslā.
Šis modelis ir aprīkots ar elektriskajām baterijām, kuru jauda ir 280 kWh. Ņemot vērā rekuperāciju bremzēšanas laikā, pilsētas režīmā ar pilnu salonu ar šo enerģijas rezervi var nobraukt vairāk nekā 200 kilometrus.
Turklāt elektriskie autobusi ir aprīkoti ar “ātrās uzlādes” aprīkojumu, kas, piemēram, pusdienu pārtraukumā var papildināt akumulatorus vēl par 60 kWh.
Bez dīzeļdzinēja to nemaz nevarēja iztikt.
Kā laikrakstam TODAY pastāstīja Rīgas satiksmes vadītāja Jineta Innusa, elektrobusiem līdz novembra beigām – decembra sākumam tiks veikta pārbaude, reģistrācija un nepieciešamā ieskriešana. Pēc tam dosies uz pilsētu pārvadāt rīdziniekus pa 34. (Sauļi), 26. (Katlakalns), 57. (Ķīpsala), 33. (Dārzciems – Jugla) maršrutu.
Uzņēmuma valdes loceklis Andris Lubāns skaidroja, ka saskaņā ar Eiropas programmas nosacījumiem, saskaņā ar kuru šie elektrobusi tika iegādāti, tiem būtu jānomaina vecie dīzeļautobusi, nevis jāpapildina autoparks. Jo šobrīd Rīgā kursē četrarpus simti autobusu, tāds skaits paliks.
Vecās automašīnas no 2001. līdz 2006. gadam tiks norakstītas. Jā, laiks paiet ātri, un ir pienācis laiks pirmajam zemās grīdas dīzelim Solaris doties pensijā.
Šobrīd zināms, ka Rīga pasūtījusi 35 elektrobusus. Līguma ietvaros var pasūtīt papildu 17, taču lēmums par to, vai tas tiks darīts vai nē, drīzumā netiks pieņemts.
Pienākošajiem elektriskajiem autobusiem ir elektriskā salona apkure no akumulatoriem, kas paredzēti vieglam salam. Taču jāņem vērā, ka Rīgā ir ziemas ar temperatūru zem –30 °C, tāpēc transportlīdzekļi papildus ir aprīkoti ar autonomu dīzeļdegvielas apkures sistēmu.
Konkurss diviem
Tā kā Rīga iepriekš ar elektriskajiem autobusiem brauca tikai izmēģinājuma braucienā un nevienā Latvijas pilsētā tik lielas sacensības nebija rīkotas, izvēlēties tehniskos parametrus no daudzveidīgajiem nebija viegli. Taču Rīga izvirzīja vienīgo stingro prasību: pēc pilnas uzlādes elektrobusam bez problēmām jāveic 170 kilometri. Pārējo varētu nodrošināt paši ražotāji savā tehniskajā risinājumā.
Konkursā piedalījās divi ražotāji. Bet viena tehniskais piedāvājums tika atzīts par konkursa nosacījumiem neatbilstošu. Rezultātā pasūtījums nonāca uzņēmumam Solaris.
Viņš piedāvāja savu standarta risinājumu: karieti ar vienu centrālo pārnesumkārbu, kas pārnes piedziņas spēku uz piedziņas ass riteņiem. Sistēma ir tāda pati kā tagad visos Rīgas akordeona trolejbusos. Līdz ar to pēc 20 gadu ekspluatācijas šādu trolejbusu remontētājiem ir iemaņas šīs iekārtas remontēt. Elektriskie autobusi Rīgai ir aprīkoti ar 160 kW elektromotoru.
Vienlaikus rūpnīca garantē, ka līdz akumulatora darbības beigām, lai vai kā, elektriskais autobuss spēs nobraukt klienta pieprasītos 170 kilometrus. Šeit var atzīmēt, ka akumulatora darbības un ķīmiskās novecošanas rezultātā tā ietilpība samazinās (tiek garantēta 8 gadi vai 400 tūkstoši km, atkarībā no tā, kas notiek ātrāk).
Pēc 7–8 gadiem baterijas būs jānomaina pret jaunām. Solaris nodrošina 12 gadu garantiju pret koroziju uz elektriskā autobusa virsbūves, kā arī uz autobusiem un trolejbusiem. Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem autobusu un trolejbusu nolietojuma termiņš ir 10 gadi. Tāpēc šķiet, ka šajā aspektā problēmām nevajadzētu būt.
Tikai nekrīti panikā!
Kas attiecas uz to pasažieru drošību, kuri nolemj vizināties gaiši zaļajā brīnummašīnā. Ja uz līnijas aizdegas elektrobuss (Latvijā šādi gadījumi nav fiksēti), galvenais ir ātri un bez panikas atstāt transportlīdzekli, lai neviens neciestu.
Solaris elektrisko autobusu durvis var atslēgt ar avārijas slēdzi gan no iekšpuses, gan ārpuses, un durvis var atvērt ar roku.
Tāpat Rīgas satiksme gatavojas Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam nodot visu nepieciešamo dokumentāciju par elektriskajiem autobusiem, lai ugunsdzēsēji zinātu, kurā pusē tuvoties un kas vispirms jāatslēdz.
“Ar Polijas elektrisko autobusu ar pilnu interjeru pilsētas režīmā bez uzlādes var nobraukt vairāk nekā 200 kilometrus.”
Kāda ir cena
Viena 12 metru elektriskā autobusa cena ir 533,6 tūkst. eiro (bez PVN). Rīga pasūtīja 35 autobusus, kas, kā var rēķināt, izmaksās 18,7 miljonus eiro (bez PVN).
Notiktas arī personāla apmācības, pasūtīts nepieciešamais aprīkojums, un katram elektrobusiņam pasūtīts rezerves daļu komplekts trīs gadu ekspluatācijai. Tie ir vēl 14,5 tūkstoši eiro par elektrobusu. Vai pusmiljons uz 35 ekipāžām.
Šo 35 elektrobusu iegādi līdzfinansē Kohēzijas fonds – 85%. Un tas ir 453 tūkstoši eiro par elektrisko autobusu. Izrādās, ka Rīgas satiksme par vienu elektrobusu maksās 80 tūkstošus eiro. Izrādās lēti.