Tulūzas Universitātes zinātnieki ir prognozējuši, ka, mainoties klimatam, ziemeļu puslodē palielināsies turbulence skaidrās debesīs. Pētījuma rezultāti, kas atklāj globālās sasilšanas bīstamību aviācijai, ir publicēti žurnālā Journal of Geophysical Research: Atmospheres.
Klimatologi izmantoja 11 klimata modeļus un veica 20 datorsimulācijas, lai prognozētu skaidra debess turbulences izmaiņas dažādos scenārijos, kad temperatūra paaugstinās par 1 līdz 4 grādiem pēc Celsija. Pētījums liecina, ka turbulence palielināsies lielākajā daļā Ziemeļu puslodes reģionu, kurus ietekmē reaktīvās straumes, īpaši virs Ziemeļāfrikas, Austrumāzijas un Tuvajiem Austrumiem. Turbulences iespējamība palielinās ar katru temperatūras paaugstināšanos par vienu grādu.
Turbulence skaidrā debesīs rodas pēkšņi un ir grūti konstatējama, tāpēc tā ir īpaši bīstama civilajā aviācijā. Šī parādība parasti rodas reaktīvo plūsmu tuvumā aptuveni 10-12 kilometru augstumā, kur notiek komerciālie lidojumi. Palielinoties temperatūrai, palielinās enerģijas daudzums atmosfērā, kas pastiprina strūklu plūsmas un vertikālo vēja virzienu (vēja virziena maiņa no augstuma).
Notiekošās klimata pārmaiņas jau ir ietekmējušas turbulenci skaidrās debesīs. Analizējot datus, kas iegūti no 1980. līdz 2021. gadam, atklājās, ka vidēji smaga līdz smaga turbulence virs Ziemeļāfrikas, Austrumāzijas, Tuvajiem Austrumiem, Atlantijas okeāna ziemeļu daļas un Klusā okeāna ziemeļu daļas ir palielinājusies par 60 līdz 155 procentiem. Lai gan dažos reģionos šo pieaugumu var viegli izskaidrot ar klimata pārmaiņām, citos reģionos klimata pārmaiņu ietekme ir mazāk skaidra.
Turbulences prognozēšana skaidrā debesīs joprojām ir izaicinājums, un tās pieaugums apdraud lidojumu drošību, lai gan mūsdienu lidmašīnas ir konstruētas tā, lai izturētu spēcīgu turbulenci. Pētnieki norāda, ka turpmākas analīzes varētu noteikt, kādā augstumā lidmašīnām nākotnē būs visdrošāk lidot.