Bezmaksas braucieni ar elektrovilcieniem uz Rīgu Jūrmalas kasei varētu izmaksāt 1 miljonu eiro.
Ilgtermiņa perspektīva
Kā ziņo bb.lv, Jūrmalas pilsētas dome ir nolēmusi noslēgt līgumu ar Pasažieru vilcienu par Jūrmalas iedzīvotāju bezmaksas pārvadāšanu uz Rīgu un atpakaļ.
Šis ir nozīmīgs lēmums kūrortpilsētai. Pirmais solis šajā virzienā tika sperts 2022. gada 31. martā, kad Vzmāras pilsētas dome pieņēma attiecīgu nodomu deklarāciju.
Daži asprātīgie toreiz komentēja, ka “cīņa par iedzīvotāju deklarācijām turpinās”. Realitātē izrādās, ka tas tā nav. Tika paredzēts, ka šādu pabalstu saņems tikai tie Jūrmalas iedzīvotāji, kuri ir deklarēti kūrortpilsētā ilgāk par 1 gadu. Tātad īrēt istabu tikai uz trim vasaras mēnešiem, uz šo laiku deklarēties un saņemt bezmaksas braukšanu nav iespējams. Šis plāns ir ilgtermiņa perspektīva.
Aptuveni 10 tūkstoši Jūrmalas iedzīvotāju strādā vai mācās Rīgā, kas nozīmē, ka viņi gandrīz katru darba dienu dodas uz galvaspilsētu. Nemaz nerunājot par to, ka galvenās slimnīcas joprojām atrodas Rīgā. Jūrmalas iedzīvotājiem periodiski ir jādodas uz turieni, lai pārbaudītu savas saslimšanas.
Saprātīguma robežas
Pilsētas domes lēmums ir diezgan pragmatisks. Tā kā ir apsvērti trīs dažādi kompensācijas principi tvaika vilcienu uzņēmumam.
Principa pamatā bija biļetes cena Sloka – Rīga, kas maksā 1,875 eiro jeb ar 12% PVN 2,10 eiro. Savukārt pasažieru vilcienam bija jāparedz vairākas braukšanas maksas atlaižu sistēmas.
- Ja gadā nav vairāk par 499 999 bezmaksas pasažieriem, pilsētai vajadzēja piešķirt 40% atlaidi (499 999 * 2,10 = 1,05 miljoni eiro. Mīnus 40% = 630 tūkstoši subsīdiju gadā).
- Ja ir 500 000 līdz 800 000 bezmaksas pasažieru, atlaide būtu bijusi 50 % (800 000 * 2,10 = 1,68 miljoni euro. Mīnus 50 % atlaide = subsīdija 840 tūkstoši EUR gadā).
- Visbeidzot, ja bezmaksas pasažieru skaits pārsniedz 900 001 pasažieri gadā, pilsētai būtu jāsaņem 60 % atlaide (900 001 * 2,10 = 1,98 miljoni EUR. Mīnus 50 % atlaide = subsīdija 945 tūkstoši EUR).
Galu galā Jūrmalas iestādes un Pasažieru vilciens ar Autotransporta direkcijas un Valsts sabiedriskā transporta padomes palīdzību vienojās par tarifu EUR 1,153 bez PVN vai EUR 1,29 ar PVN katram pasažierim Jūrmalā. Tādējādi kūrortpilsētai tiek piešķirta 38,5 % atlaide no braukšanas maksas.
Tādējādi 800 000 Jūrmalas pasažieru no Ķemeriem un uz Rīgu braukšanas maksa kūrortpilsētai gadā varētu izmaksāt 1,32 miljonus euro (800 000 * 1,29 = 1,32 miljoni euro).
Prognozes, ka pasažieru skaits varētu pārsniegt 800 000, transporta ierēdņiem šķita pārāk utopiski.
“Vilciens nav no gumijas”.
Vai pasažieru vilciens cer uz pasažieru skaita pieaugumu? Diez vai. Tie, kas līdz šim katru dienu brauca uz Rīgu, turpinās to darīt arī turpmāk. Iespējams, daži tiešām atteiksies no personīgajām automašīnām un brauks ar elektrovilcienu, kas viņiem kļuvis bezmaksas. Bet ne lielā skaitā. Pretējā gadījumā pasažieru vilcienam nāksies meklēt, kur dabūt papildu vagonus.
Galu galā “vilciens nav no gumijas”, un, ja ierodas jauna liela pasažieru grupa, viņiem ir jānodrošina vieta, kur braukt. Ņemot vērā pašreizējo realitāti, kad Rīgu un Jūrmalu apkalpo 2 vilcieni stundā sastrēgumstundā un reizi stundā pārējā laikā, ir ļoti grūti palielināt pasažieru skaitu.
Lai gan pasažieru plūsma reāli varētu palielināties posmā Māori – Sloka, kur šobrīd pilsētas autobusi Jūrmalas iedzīvotājiem ir bezmaksas, bet elektrovilcieni ir maksas. Taču tas nedrīkstētu negatīvi ietekmēt tos pasažierus, kuri no Rīgas brauc atpūsties uz jūrmalu un vakarā atgriežas atpakaļ. Šo divu pasažieru kategoriju maršruti nepārklājas.
Transfērs ar piemaksu
Iespējams, ka Rīgas piejūras pašvaldībai nāksies pārskatīt dažus noteikumus, kad sistēma faktiski stāsies spēkā. Piemēram, Kauguru, Slokas un Ķemeru iedzīvotāji, kuri strādā Tukumā, bezmaksas braucienu uz darba vietu nesaņēma.
Arī Jumala iedzīvotājiem projekts paredz tikai bezmaksas braucienus starp Ķemeru un Rīgas pasažieru stacijām. Tajā pašā laikā Turības augstskola atrodas uz Jelgavas līnijas, un studentiem būs jāpērk biļete no Torņakalna uz Turību. Trīs galvaspilsētas augstskolas atrodas netālu no Vagonu parka stacijas, un studentiem biļete būs jāpērk arī no Rīgas Pasažiera.
Tas tikai norāda uz to, ka ierēdņi, kas izstrādājuši noteikumus par bezmaksas braukšanu ar vilcienu jūrmalniekiem, paši neizmanto sabiedrisko transportu. Pretējā gadījumā viņi būtu redzējuši, cik daudz pasažieru Torņakalna stacijā pārsēžas vilcienā, kas brauc Jelgavas virzienā. Un cik daudz pasažieru “tiešajos vilcienos” Rīgas Pasažieru stacijā neizkāpj no vilciena, bet dodas tālāk Zemitānu vai Šķirotavas virzienā.
To var noteikt. Grozīt līgumu ir vieglāk nekā pieņemt pašu līgumu.
Nākamais solis
Vispirms, lai sistēmu ieviestu, Jūrmalas pilsētai jānodrošina visi konduktori Tukuma līnijā ar speciāliem validatoriem, kas spēj nolasīt “Jūrmalas pilsoņa karti”, un jānodrošina datu bāzes darbība, kurā tiks reģistrēti visi validācijas gadījumi. Ir grūti prognozēt, cik drīz tas varētu notikt.
Bet, kā saka, slikts sākums ir sākums. Tad varēs iztaisnot visas nelīdzenumus un neatbilstības, jo par tām uzreiz netika domāts.
Jāpiebilst, ka līdzīga vienošanās par personu ar atlaidēm bezmaksas pārvadāšanu Rīgas pilsētas robežās elektrovilcienos savulaik Rīgā bija noslēgta ar Pasažieru vilcienu. Diemžēl Pasažieru vilciens šo līgumu lauza. Drīzāk politisku, nevis ekonomisku iemeslu dēļ. Toreiz Pasažieru vilciens ziņoja, ka bezmaksas braucēju dēļ vilcienus izmanto… mazāk pasažieru.
Jebkurā gadījumā atliek novēlēt Rīgas Piejūras pārvaldēm, lai šis centiens izdodas. Varbūt arī citas Latvijas pilsētas, kuru iedzīvotāji strādā vai mācās Rīgā (Ikšķile, Ogre, Olaine, Jelgava, Saulkrasti u.c.), sekos Jūrmalas piemēram un apsvērs iespēju ieviest bezmaksas vilcienu satiksmi arī saviem iedzīvotājiem. Tomēr ceļi, kas ved uz galvaspilsētu, patiešām varētu kļūt mazliet brīvāki, ja pasažieri priekšroku elektrovilcienam dos personīgajām automašīnām.
Runājot par galvaspilsētu, tā kā Rīgā vēl nav ieviests bezmaksas sabiedriskais transports visiem rīdziniekiem, gluži pretēji – lētākā biļete sabiedriskajā transportā no 1,15 EUR pieauga līdz 1,50 EUR, tad, neraugoties uz apliecinājumiem par dzelzceļa integrāciju pilsētas transporta sistēmā, būtu naivi cerēt, ka bezmaksas dzelzceļa ieviešana rīdziniekiem gan vietējos, gan Jūrmalas piepilsētas vilcienos būtu laba ideja.
Bezmaksas siers notiek elektrovilcienā.
Daži pesimisti jau ir norādījuši uz vēl vienu blakusefektu, kas sagaidāms Jūrmalā. Ja visi jūrmalnieki saņems bezmaksas biļeti no Ķemeriem uz Rīgu, cilvēki bez noteiktas nodarbošanās var sākt pavadīt laiku vilcienā, un nebūs tiesiska pamata prasīt, lai viņi izbrauc.
Tas jau tagad notiek Jūrmalas autobusos, kas jūrmalniekiem ir bezmaksas. Un paši autobusi gandrīz vienmēr ir pārpildīti.