Lasīšanas Laiks:1 Minute(-s), 49 Sekunde(-s)

Elektroniskās identifikācijas kartes (eID kartes) no 2023. gada kļūs par obligātu personu apliecinošu dokumentu visiem Latvijas iedzīvotājiem vecumā no 15 gadiem. Kāpēc mums ir nepieciešams vēl viens dokuments? Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM), kas ir idejas iniciatore, skaidro – sasniedzot noteiktu digitālās attīstības līmeni, iedzīvotājiem būtu jāspēj apliecināt savu identitāti elektroniski.

Personas apliecība būs obligāta no 2023. gada 1. maija personām vecumā no 15 līdz 64 gadiem. Pārejas periods pensionāriem ir līdz 2030. gadam, skaidro Pilsonības un migrācijas pārvaldes (PMLP) sabiedrisko attiecību vadītāja Madara Puke.

“Valsts un sabiedrība ir sasniegusi tādu digitalizācijas līmeni, ka mums ir būtiski nodrošināt drošu, uzticamu, elektronisku personas identifikāciju, lai turpinātu sniegt kvalitatīvus pakalpojumus,” skaidro VARAM Administratīvo pakalpojumu attīstības nodaļas vadītājs Uģis Bisenieks. – Arvien vairāk valsts un pašvaldību pakalpojumu kļūst pieejami elektroniski, daži no tiem tikai elektroniski, arvien vairāk samazinās iespējas saņemt pakalpojumus klātienē”.

“Kad cilvēks saņem ID karti, viņš saņem arī aploksni ar svarīgu informāciju, bez kuras ID karte digitālajā vidē ir praktiski bezjēdzīga. Tas ir PIN kods, kas nepieciešams dokumentu parakstīšanai, kā arī identitātes apliecināšanai,” stāsta VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs pārstāve Vineta Spragajne.

Kopā ar šo dokumentu mēs saņemam arī elektronisko parakstu, ko var izmantot, lai rakstītu pieteikumus un parakstītu līgumus, neizejot no mājām. Lai izmantotu karti, ir nepieciešams dators un karšu lasītājs. To var iegādāties veikalos, cena ir no 5 eiro. Jums ir arī jāinstalē programmatūra Parakstītājs 3.0, kas bez maksas ir pieejama portālā eParaksts.lv.

Ko darīt, ja viss iepriekš minētais izklausās pēc “ķīniešu alfabēta”, īpaši vecāka gadagājuma cilvēkiem?

“Personām ar nepietiekamām datorprasmēm palīdzēs valsts un pašvaldību vienas pieturas aģentūru tīkls, kur viņi varēs doties un saņemt atbalstu un palīdzību. Taču, lai persona varētu doties uz klientu apkalpošanas centru, e-pakalpojumu saņemšanai ir nepieciešama arī eID karte. Būtībā ID karte kļūst par nepieciešamo atslēgu, lai piekļūtu valsts pārvaldes pakalpojumiem,” skaidro Bisenieks.

Par personas apliecības izsniegšanu ir jāmaksā valsts nodeva 15 eiro, bet pensionāriem – 5 eiro. Karte būs derīga 10 gadus, taču jāņem vērā viens svarīgs nosacījums: saņemot karti, jūs saņemsiet arī PIN kodu, par kura drošību jums vajadzētu padomāt. Nekādā gadījumā nedrīkst turēt PIN aploksni kopā ar pašu karti. Eksperti brīdina, ka nozaudēšanas gadījumā identifikācijas dokumentu var izmantot krāpnieciskiem mērķiem.

 

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

eh3s Previous post Policija nodod Ukrainai laivu, autobusu un automašīnas
imgpreview transformed Next post Vai kaķi saprot viens otru