Visi atklātie jauno elektrovilcienu defekti tiek novērsti garantijas ietvaros, trešdien tviterī vēsta satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) pēc tiešsaistes tikšanās ar AS “Pasažieru vilciens” (PV) valdi un Čehijas uzņēmuma “Škoda Vagonka” vadību.
“Latvija nemaksās ne centu par jauno elektrovilcienu defektu novēršanu. Trīs vilcieni jau tika salaboti mazāk nekā 24 stundu laikā”, papildina Briškens.
Vienlaikus viņš uzsver, ka “Škoda” tikšanās laikā apsolījusi četras konkrētas lietas – papildu speciālistu klātbūtni Rīgā diennakts režīmā, detalizētu “A” līmeņa defektu analīzi ar atgriezenisko saiti, uzlabotu krīzes komunikāciju un koordināciju, kā arī papildu apmācību mašīnistiem patstāvīgai defektu novēršanai.
“Gandrīz bez izņēmumiem, jaunu vilcienu ekspluatācijas uzsākšanas fāzē sagaidāmi defekti. Pēc “Škodas” starptautiskās pieredzes pirmajā nedēļā labākajā gadījumā 70-80% plānoto vilcienu ir pilnībā operacionāli. Mēs neizceļamies uz citu valstu fona. Atceramies kaut vai izaicinājumus, ar kādiem līdzīgos apstākļos saskaras mūsu kaimiņi Igaunijā – sistemātisku defektu novēršana prasīja vairākus gadus, un bija nepieciešama arī atkārtota vilcienu sertifikācija,” norāda Briškens.
Tāpat viņš informē, ka jauno vilcienu defektu cēloņi līdz šim bijuši saistīti ar dažādiem faktoriem, tostarp elektroapgādes, durvju sensoru, kā arī ūdens apgādes sistēmu darbību, papildinot, ka defekti novērsti 24 stundu laikā.
“Ilustrācijai – vienā vilcienā ir vairāk nekā 6000 elektrosavienojumu. Tā ir sarežģīta sistēma, kuras sākotnējos defektus nevar pilnībā atklāt testēšanas laikā. Daži no tiem izpaužas tikai, kad uzsākta pilnvērtīga ekspluatācija dinamiskā režīmā ar pasažieriem vilcienā. Līdzīgi kā jaunai automašīnai, arī vilcienam nepieciešams sākuma iebraukšanas periods,” papildina Briškens.
Tāpat viņš piebilda, ka iepriekš minētos defektus izdevās ātri novērst, taču “Škoda” informēja arī par iespējamu nopietnāku defektu ar viena vilciena bateriju uzlādi.
“Šīs baterijas uzlādes sistēma darbojās nepilnvērtīgi, tādēļ arī vilciens apstājās stacijā un vairs nebija iespējams iedarbināt tā vadības sistēmas un atkārtoti pacelt strāvas noņēmēju jeb pantogrāfu. “Škoda” solīja, ka arī šis defekts drīzumā tiks novērsts,” vēsta ministrs.
Tāpat Briškens informē, ka ceturtdien, 4.janvārī, viņš tiksies ar Autotransporta direkcijas, “Latvijas dzelzceļa”, kā arī PV pārstāvjiem, lai meklētu risinājumus efektīvākai šādu ārkārtas situāciju vadībai, rūpējoties par pasažieriem.
“Sagaidu uzlabojumus gan attiecībā uz pasažieru apziņošanas algoritmiem, kompensācijas mehānismu, jauno vilcienu ieviešanas salāgošanu ar aktīviem infrastruktūras darbiem dzelzceļa sistēmā (peroni, elektrotīkls, sliežu ceļi), gan arī attiecībā uz ārkārtas situāciju rezerves transporta nodrošināšanas iespējām,” uzsvēra Briškens.
Iepriekš Briškens intervijā Latvijas Televīzijas (LTV) raidījumā “Rīta panorāma” sacīja, ka trešdien pasažieru pārvadājumus nodrošina deviņi no 11 ekspluatācijā nodotajiem jaunajiem elektrovilcieniem.
Jau vēstīts, ka otrdien, 2.janvārī, pasažieru pārvadājumiem bija pieejami seši jaunie elektrovilcieni, jo pieciem vilcieniem bija konstatētas dažādas nepilnības.
“Pasažieru vilciena” pārstāvji skaidroja, ka uzņēmums no Čehijas kompānijas “Škoda Group” ir saņēmis kopumā 17 jaunos elektrovilcienus un no tiem 11 vilcieni ir gatavi izmantošanai dzelzceļa līnijās. Vienlaikus tuvāko darba dienu laikā plānots veikt pirmo tehnisko apkopi pārējiem sešiem jaunajiem vilcieniem, lai tos varētu sākt izmantot pasažieru pārvadājumos.
Tāpat ziņots, ka 2023.gada 15.decembrī “Pasažieru vilciens” sāka pasažieru pārvadājumus ar trim jaunajiem elektrovilcieniem Tukuma, Aizkraukles un Skultes virzienā, savukārt 16.decembrī jaunie elektrovilcieni sāka kursēt arī Jelgavas virzienā.
“Pasažieru vilciena” pārstāvji iepriekš skaidroja, ka visus 32 elektrovilcienus uzņēmums varētu saņemt līdz 2024.gada vidum. Sākotnēji bija plānots, ka Čehijas uzņēmumam “Škoda Vagonka” līdz 2023.gada beigām PV ir jāpiegādā 23 elektrovilcienus, bet 2024.gadā deviņus elektrovilcienus.
Pēc visu jauno elektrovilcienu saņemšanas un to ekspluatācijas sākšanas kompānija plāno ieviest intervāla grafikus elektrovilcienu maršrutos. Attiecīgi darba dienu rītos un vakaros, kas tradicionāli ir noslogotākais laiks, vilcieni kursēs ik pēc 15 līdz 20 minūtēm.
Pirmie divi Čehijas uzņēmumā “Škoda Vagonka” ražoto jauno elektrovilcienu vagoni Rīgā tika nogādāti 2022.gada jūnijā.
Katrs elektrovilciens sastāv no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums ir 109 metri. Katrā vilcienā ir sēdvietas 436 pasažieriem un stāvvietas 454 pasažieriem. Vilcienos ir viena līmeņa iekāpšana no paaugstinātajām pasažieru platformām.
Visa projekta kopējās izmaksas paredzētas 257,889 miljonu eiro apmērā.