Lasīšanas Laiks:7 Minute(-s), 16 Sekunde(-s)

Šķiet, ka lukturu pulēšana nav tik sarežģīta procedūra, un to bieži piedāvā kā papildu pakalpojumu, mazgājot vai ķīmiski tīrot salonu. Un mūsdienās ir grūti iedomāties detalizētu apstrādi bez pulēšanas. Mēs jau esam stāstījuši, kā ar savām rokām pulēt priekšējos lukturus, un šis darbs neizskatās visgrūtākais. Tomēr lukturu pulēšana ir process, kurā var pieļaut arī kļūdas. Un, kas ir īpaši aizvainojoši, šīs kļūdas var ne tikai neļaut jums sasniegt vēlamo rezultātu, bet arī galīgi pabeigt optiku. Tātad kādas kļūdas var pieļaut un kā pareizi pulēt lukturus?

Kāda ir jēga?

Gandrīz visi mūsdienu automobiļu lukturi ir plastmasas. No vienas puses, tas ir labi: plastmasa ir lēta, nav trausla, ir droša pret traumām un ļauj izgatavot gandrīz jebkuras formas lukturus. Un arī tas tik ļoti nebaidās no temperatūras izmaiņām kā stikls, un halogēna lukturiem tas ir svarīgi: darba procesā tie sakarst līdz vairākiem simtiem grādu, un, ja šāds lukturis tiek pakļauts auksta ūdens iedarbībai no peļķes, tas var viegli saplaisāt. Tomēr plastmasas optikai ir nopietns trūkums: to var viegli saskrāpēt, turklāt atšķirībā no stikla plastmasa ultravioletā starojuma un lampas temperatūras ietekmē aktīvi izdeg.

Ir grūti iegūt vienu dziļu skrāpējumu uz luktura. Tomēr daudzi ļoti sīki skrāpējumi, kas veidojas lietošanas laikā no mazām daļiņām gaisā, izraisa luktura necaurspīdīgumu. Tas nozīmē, ka tas kļūst matēts un zaudē caurspīdīgumu. Turklāt tā izskats ir nomācošs: automašīna ar “smilšu strūklas” lukturiem nemaz neizskatās nožēlojami, bet gan nedaudz skumji.

Priekšējā luktura dzeltēšanas cēlonis nav plastmasas izdegšana, bet gan polikarbonāta lakas, kas tiek izmantota, lai pasargātu priekšējos lukturus no smiltīm un UV starojuma, izdegšana. Tomēr to vairāk izraisa lakas defekti, nevis pati plastmasa.

Priekšējo lukturu pulēšana bieži vien aprobežojas ar šī aizsarglakas slāņa, nevis plastmasas pulēšanu. Teorētiski šī procedūra ir līdzīga virsbūves pulēšanai: virsējais krāsojuma slānis arī ir laka (lai gan tā sastāvs nav tāds pats kā lukturu lakai), un pulē tieši šo laku, nevis pašu krāsu. Vairumā gadījumu ar to pietiek, lai atjaunotu lukturu kādreizējo spīdumu. Tomēr dažreiz tas netiek izdarīts pareizi.

Smilšpapīrs, zobu pasta vai dihloretāns?

Ir trīs galvenās pulēšanas metodes: manuālā, mehāniskā un pēdējā laikā arvien populārāka kļūst ķīmiskā pulēšana. Pirmajai metodei nav nepieciešamas nekādas iekārtas, un tā ir pieejama ikvienam, kam ir brīvs laiks, stipri nervi un fiziskā izturība. Mehāniskajai pulēšanai nepieciešams vismaz urbis, bet ķīmiskajai pulēšanai nepieciešams speciāls aprīkojums un palīgmateriāli. Kādas ir katras no šīm pulēšanas metodēm priekšrocības un trūkumi?

Galvenā ar rokām veiktas pulēšanas priekšrocība ir tā, ka tā ir pieejama un droša plastmasai. Īpaši, ja kā pulēšanas līdzekli izmanto zobu pastu. Neskatoties uz skepticismu par to, ir iespējams pulēt ar zobu pastu. Tikai ļoti ilgi un nogurdinoši. Protams, pārāk nopulētu lukturi rūpnīcas stāvoklī ar manuālu pulēšanu ar zobu pastu neatgriezīs – rokas nokritīs, un saule līdz procesa beigām galīgi izdzisīs, un mūsu planēta atdzisīs. Tomēr vairāk vai mazāk sakārtot lukturus ar zobu pastu ir iespējams. Mēs uzklājam to uz mīkstas drāniņas un dodamies ceļā. Galvenais ir neaizmirst pirms pulēšanas priekšējos lukturus labi nomazgāt un nosusināt, un ideālā gadījumā arī attaukot. Ja ar zobu pastu neko nevar izdarīt, varat mēģināt izmantot Goi pastu.

Mehānisko pulēšanu var izmantot, lai atjaunotu priekšējos lukturus, kas ir vairāk bojāti. To var izdarīt arī pats. Mēs sākam ar to pašu: mazgāšanu un attaukošanu. Un tālāk uz skatuves parādās smilšpapīrs, ko labāk izvēlēties smalkas smiltis – 1500 vai 2000. Īpaši novārtā atstātos gadījumos var ņemt arī lielāku, taču jāatceras, ka, jo smalkāks smilšpapīrs, jo mazāk traumējoša priekšējiem lukturiem būs pulēšana, un mainīt smilšpapīru vajadzētu no rupjāka uz smalkgraudaināku. Pēc lukturu apstrādes ar smilšpapīru (kas jāsamitrina ar ūdeni) jums būs jāizmanto urbjmašīna vai slīpmašīna. Uz pulēšanas riteņa uzklājam pulēšanas līdzekli (pārdošanā ir speciālas pulēšanas līdzekļi optikai, varat izvēlēties jebkuru pēc savām vēlmēm) un lēnām sākam noņemt matēto lakas slāni pēc apstrādes ar smilšpapīru.

Kas ir svarīgi ņemt vērā, veicot apstrādi? Pirmkārt, urbjmašīnu nedrīkst izmantot ar pārāk lielu apgriezienu ātrumu un to nedrīkst spēcīgi piespiest pie plastmasas. Tas viss novedīs pie lokālas pārkaršanas, kā rezultātā, visticamāk, būs nepieciešams iegādāties jaunu lukturi. Tāpēc labāk ir strādāt nedaudz ilgāk, bet ne pārāk pārliecinoši. Otrkārt, virsbūves elementi, pie kuriem pieguļ lukturis, jāaizsargā ar krāsotāja lentu. Perfekcionistiem var ieteikt priekšējos lukturus noņemt pavisam. Starp citu, labās darbnīcas bieži vien rīkojas tāpat – pulē demontētos lukturus. Tas ir gan vieglāk, gan drošāk virsbūvei.

Un tagad par interesantāko daļu. Ķīmiskā pulēšana parādījās ne tik sen, bet jau ir kļuvusi diezgan populāra. Vai tā ir tik laba?

Jā, savā ziņā tā ir labāka nekā mehāniskā pulēšana. Piemēram, tā nav tik agresīva pret virsmu, t. i., tā nebojā lukturu laku. Bet, no otras puses, tā neatjaunos dzeltenus lukturus, kurus ir “nogalinājis” laiks un dārgi.

Ķīmiskās pulēšanas princips ir tāds, ka luktura virsējais lakas slānis tiek pakļauts karstu šķidruma tvaiku iedarbībai, kura pamatā ir dihloretāns vai acetons, tas izkūst un aizpilda luktura virsmas mazākos defektus. Un, ja lukturis ir vairāk vai mazāk jauns (vēl nav dzeltens, bet jau ir smilšu strūklas tīrīts), šī pulēšanas metode dod ļoti labu rezultātu. Tāpēc ir lietderīgi to izmantot, ja bieži braucat pa šoseju ar vēl ne tik vecu automašīnu un vienīgais, kas to bojā, ir nolietota optika.

Tomēr dažkārt ķīmisko pulēšanu izmanto kā kombinētās metodes otro posmu: vispirms ar smirģeļu lupatiņu tiek novērsti lieli defekti, un pēc tam plastmasa iegūst spīdumu nevis ar pulēšanas pastu, bet gan ar ķīmiju. Arī šajā gadījumā rezultāts ir pieklājīgs.

Luktura pulēšana ar ķīmiju ir diezgan garlaicīgs uzdevums. Pirmkārt, ir nepieciešama ierīce šķidruma sildīšanai (piemēram, tējkanna) un pats šķidrums. Ja ļoti vēlaties, to visu var iegādāties internetā: piedāvājumu ir daudz, un visu komplektu var iegādāties par mazāk nekā tūkstoti rubļu (tomēr lēto komplektu kvalitāte ir apšaubāma). Otrkārt, ja strādāsiet neuzmanīgi, jūs ļoti viegli varat galīgi sabojāt lukturi, tāpēc vispirms jāizpēta instrukcijas. Treškārt, visa šī ķīmija ir ļoti kaitīga, tāpēc jāstrādā vai nu ārā, vai ļoti labi vēdināmā telpā.

Nu un neaizmirstiet, ka bezkontakta pulēšanas metode ir bīstama arī virsbūvei, tāpēc labāk noņemt lukturus vai vismaz pārklāt gludekli ar krāsotāja lentu.

Kas tālāk?

Kā jau minēts iepriekš, galvenais duļķošanās cēlonis ir lakas defekts. Pēc pulēšanas lakas slānis ir jāatjauno, pretējā gadījumā plastmasa dažu mēnešu laikā kļūs dzeltena. Un ir absolūti nepieciešams uzklāt jaunu slāni, ja vecā laka bija pilnībā jānoņem. Visvienkāršākais veids ir svaigi pulētos lukturus pārklāt ar uretāna auto laku, ko pārdod aerosola veidā. Ar šādu laku ir pilnīgi pietiekami, un ar to ir minimāla rosība. Otra pieejamā metode ir pārklāšana ar akrila vienkomponentu laku. Tomēr tā slikti turas uz optikas, kas izgatavota no polikarbonāta. Trešā iespēja ir pārklāšana ar divkomponentu sastāvu, kas ietver pašu laku un cietinātāju. Šis pārklājums ir izturīgs, virsmas materiāls tam nav svarīgs, un to visbiežāk izmanto specializētās darbnīcās.

Ja vēlaties pārbaudīt savu likteni, varat aizsargāt pulētus lukturus ar poliuretāna plēvi. Tomēr jāatzīmē, ka pat caurspīdīgas plēves ir oficiāli aizliegtas ar Muitas savienības tehniskajiem noteikumiem: 8. pielikuma 3.6. punkts aizliedz uzstādīt “bezkrāsainas vai krāsotas optiskās daļas un plēves”. Tas nozīmē, ka formāli plēve uz lukturiem attiecas uz ekspluatācijas aizlieguma nosacījumiem, un ceļu policijas inspektoram var rasties jautājumi. Tomēr praksē tā notiek reti (ja vien, protams, “Šakhi” nav tonēti ar violetu plēvi, kas paredzēta Ķīnas ksenonam).

Pēc ķīmiskās pulēšanas, kad vecā laka pati aizpilda visas tās plaisas, nav nepieciešams lukturi pārklāt ar jebko citu. Tomēr attiecīgo darbnīcu speciālisti uzstājīgi iesaka lukturus nosegt ar plēvi. Visticamāk, tāpēc, ka tas ir viņu papildu ienākums. Jā, kvalitatīva bruņu plēve var saglabāt lukturi trīs vai piecus gadus, bet, ja to pamanīs ceļu policijas inspektori… Tas ir veiksmes jautājums. Tiesa, plēvei (tikai dārgajai) ir vēl viena priekšrocība: to var pulēt tāpat kā laku. Un, protams, daudziem cilvēkiem tā patīk.

Kā ir ar stiklu?

Stikla lukturi ir rets izņēmums. Vai tos var pulēt?

Tas ir iespējams, un stikla gadījumā tiek izmantota mehāniskā pulēšana: ar rokām un zobu pastu ar stiklu neko nevar izdarīt – tas ir pārāk ciets. Pulēšanas tehnoloģija (mazgāšana, attaukošana, turpmākā aizsardzība) neatšķiras no plastmasas pulēšanas tehnoloģijas. Vienīgā atšķirība ir tā, ka tas prasa vairāk laika.

Tomēr ir viens punkts. Auto logu (sānu un aizmugures, dažkārt – priekšējā stikla) pulēšanas tehnoloģijā dažkārt izmanto metodi dziļu skrāpējumu likvidēšanai, kurā tie burtiski tiek slīpēti ar slīpēšanas metodi. Šajā gadījumā rodas lēcas efekts (tāpēc parasti to neveic uz vējstikliem). Šāds stikls izkropļo attēlu vai, lukturu gadījumā, gaismas kūli. Tāpēc uz stikla nevar būt dziļa slīpēšana.

Un tagad secīgi.

Ja pēkšņi vēlaties sakārtot automašīnas lukturus, jums jāatceras tikai daži vienkārši noteikumi: pirms darba uzsākšanas lukturis ir jānomazgā, jāizžāvē un jānotīra. Otrkārt: jo smalkāks smilšpapīrs, jo ilgāks darbs, bet jo labāks rezultāts. Ideālā gadījumā, protams, labāk ir bez tā vispār iztikt, taču stipri nolietotu lukturu gadījumā bez smilšpapīra neko labu nevarēsiet izdarīt. Treškārt: neturiet urbjmašīnu vai slīpmašīnu vienā vietā un nespiediet to spēcīgi – jūs varat pārkarsēt plastmasu. Ceturtkārt: pasargājiet virsbūvi ap lukturiem ar lentu no nejaušas ietekmes uz tās laku un krāsu. Un visbeidzot: padomājiet par papildu aizsardzību. Labāk ir izmantot laku, jo plēve uz lukturiem ir ceļu satiksmes noteikumu pārkāpums.

7 thoughts on “Stikls un plastmasa, ķīmija un smilšpapīrs: kā pulēšana sabojā lukturus un kā tos pareizi pulēt

  1. You’re so interesting! I do not suppose I’ve read anything like that before.
    So great to discover another person with unique thoughts on this subject.
    Seriously.. thank you for starting this up. This website is one thing that is needed on the internet, someone with
    a bit of originality!

  2. Right now it sounds like Drupal is the best blogging platform available right now.
    (from what I’ve read) Is that what you’re using on your blog?

  3. Спасибо за информацию, я ее не знал. Мебель из сосны мебель из сосны отличается прекрасной экологической чистотой, что делает ее безопасной для здоровья вашей семьи.

  4. Очень полезная информация спасибо. Благодаря накрутке ПФ накрутка пф сайта моя компания смогла значительно увеличить количество лидов в Твери за короткий срок.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Previous post Korejas ielās pamanīts jauns Kia EV2 elektromobilis
Next post Rīgā atgriežas “sniega biļetes”