“Lieliski”, “izcili”, “revolucionāri” – pat šie šķietami skaļie (pat apdullinošie) vārdi pilnībā neapraksta šos divus blokus, kas mums atstāja tikai divu dienu atšķirību. Un kā var neticēt liktenim? Krievu mode gandrīz uzreiz zaudēja savus divus karaļus.
Pēdējo dienu ziņu dienaskārtība izskatījās krāsaina un vienlaikus traģiska – kā pati dzīve. Visi mediji – no dzeltenās preses līdz glancētajām “Bībelēm” – vienā lappusē rakstīja par to, kas gaidāms no gaidāmās Met Gala, otrā – ka Red Dior Vjačeslavs Zaicevs nomira slimnīcā 85 gadu vecumā. “Padomju-krievu modes laikmets beidzas,” secināja eksperti.
Divas dienas vēlāk tas beidzās pilnībā – grāmatai aizcirtoties ciet. Pēc Zaiceva Valentīns Judaškins aizgāja. Krievu Kardins.
Var nezināt visas abu meistaru sarežģīto biogrāfiju peripetijas, bet nesaprast, ka krievu modei – lai gan ir mode, kultūra vispār – šie nosaukumi kļuvuši par sinonīmiem “titāniem”, tas nav iespējams. Zaicevs un Judaškins kopā piespieda visu pasauli skatīties uz padomju pjedestālu – un ar to rēķināties. Viņi kopā radīja šo pjedestālu, varētu teikt, un radīja to.
Vjačeslavs Zaicevs – pēckara gadu bērns – protams, bija pirmais. Viņš ielauzās padomju modes pasaulē, tolaik diezgan nosacīti, ar tādām reformistiskām idejām, ka nebija grūti atšķetināt viņā ģēniju. Kādas sajūtas ir piedāvāt apģērbu fabrikas strādniekus no pelēkiem uzvalkiem nomainīt pret svārkiem ar Pavlovo Posad rakstiem? Varas iestādes, kā gaidīts, nenovērtēja reformatora Zaiceva redzējumu. Bet novērtēja Pjēru Kardinu.
Regīna Zbarskaja un Vjačeslavs ZaicevsBoriss Kaufmans/RIA NovostiVKlabiSaite
Drīzāk sākumā Paris Match sāka interesēties par padomju modes dizainera darbu, un no turienes Cardin jau uzzināja par viņu. Un, tāpat kā zvejnieks, zvejnieks, viņš nekavējoties uzskatīja par vizionāru jaunā kolēģē un pat vairākas reizes lidoja pie drauga uz Maskavu: kamēr Vjačeslavs Mihailovičs netika izlaists no valsts, Pjērs pats šķērsoja robežu. Dizainera slava no Savienības strauji izplatījās, un tagad Rietumu laikrakstu lappusēs Zaiceva kungs tiek saukts par “Red Dior”. Pats kurjers gan iebilda: “Visi šie salīdzinājumi ir smieklīgi un vienkārši nepieņemami aiz cieņas pret lielajiem franču modes meistariem un pret sevi. Es esmu krievu mākslinieks.”
Pēc tam nāca atzinība mājās un Kuzņecka Mostas Modeļu nama mākslinieciskā vadītāja amats. Un savs zīmols, un gods rīkot augstās modes skati Parīzē – modes dizaineri par to cīnījušies gadiem, gadu desmitiem. Un padomju ģēnijs to dabūja. Un viņš nolēma uz visiem laikiem palikt tikai “Slava Zaicevs”.
Vjačeslavs Zaicevs ar modelēm ParīzēGetty attēli
“Kad es piedzimu, mūsu mājā karājās Molotova portrets, un pat mans tēvs bija Mihails, un viņi mani sauca par Vjačeslavu. Vjačeslavs Mihailovičs. Kad uzzināju, ka Molotovs ir tik neapdomīgs cilvēks, tik neglīti uzvedās ar sievu, nodomāju: Dievs, es negribu būt Vjačeslavs Mihailovičs! Tāpēc visi mani sauc par Slavu – Slavu Zaicevu, ”dalījās meistars. Bet, neskatoties uz pieticību, “vienkārši Slava Zaicevs” kļuva par bāku – arī Valentīna Judaškina paaudzei.
Valentīns Judaškins savas karjeras sākumā apvienoja dizainera, stilista, kostīmu dizainera un grima mākslinieka amatusVladimirs Fedorenko/RIA Novosti
Viņa pirmā kolekcija tika izrādīta Parīzē 1991. gadā. Līdz tam Zaicevs Parīzē un Ņujorkā jau bija prezentējis “Krievijas kristīšanas 1000. gadadienu” un atvedis uz Parīzi savus “Krievu gadalaikus”, tātad pasaule tā vai citādi jau bija gatava “sarkanajiem kurjeriem”. .
Varbūt arī tāpēc, piecus gadus pēc Parīzes debijas, Judaškins kļuva par High Fashion sindikāta biedru, saņemot tiesības divreiz gadā demonstrēt modes kolekcijas. Lai gan mēs neatņemam paša meistara milzīgo talantu: tas, ko viņš darīja, bija mode tīrākajā formā. Un šo faktu nebija iespējams ignorēt.
Valentīna Judaškina kolekcijas izrāde, 1989Pticyn/RIA Novosti
Valentīna Abramoviča personīgā zīmola panākumi bija kolosāli, uzvaras dārdēja viena pēc otras: 1997. gadā dizainers atvēra pirmo veikalu Maskavā, 2005. gadā laida klajā Yudashkin Jeans džinsu līniju, 2007. gadā laida klajā pilotu pulksteņu līniju ar Jacob &. Co zīmols, 2014. gadā – juvelierizstrādājumu kolekcija no dzintara. Un frāze “no Judaškina” kļuva par prêt-a-porter de luxe garderobes slepeno kodu: grezns, bet inteliģents, autentisks.
Kad 2016. gadā Judaškina modes nams saņēma dalību Francijas Augstās modes, Pret-a-Porter un modes dizaineru federācijā, Zaicevam tika noteikta vilšanās diagnoze – Parkinsona slimība. Couturier leģenda arvien retāk sāka parādīties sabiedrībā, taču nepārstāja radīt savā mājā. Un, kad viņš tomēr iznāca, nevienam nebija šaubu: mūsu priekšā ir tas pats Red Dior, kurš savulaik lika franču laikrakstu pirmajām lapām degt no ziņām par sevi.
Miroslavs Murazovs/RIA Novosti
Konstantīns Rodikovs/RIA Novosti
Tajā pašā 2016. gadā Valentīnam Judaškinam tika diagnosticēta onkoloģija. Dizainere ilgi un drosmīgi cīnījās ar slimību, kamēr medijos turpinājās tenkas – kurš gan dabūs modes namu. Bet kurjers stāvēja pie stūres un turēja to ar stingru roku – līdz pašām beigām.
“Man šķiet, ka jebkurš cilvēks saka, ka līdz 60 gadiem vēlas aiziet. Bet, ja šis cilvēks ir darbaholiķis un Valentīns tāds ir, tad es nedomāju, ka līdz 60 gadu vecumam viņš kaut kur aizbrauks. Pazīstot viņu, varu teikt, ka darbs viņam dod dzīvību, spēku, interesi, viņam ļoti patīk to darīt, ”Dzīves komentārā par savu tēvu sacīja Gaļina Judaškina, runājot tikai par gaidāmo radošo pauzi. Diemžēl vārdi piepildījās, bet traģiski.
Vjačeslavs Zaicevs un Valentīns JudaškinsJekaterina Česnokova/RIA Novosti
Valentīns Judaškins tomēr aizgāja – 60 gadu vecumā. Kā viņi raksta tagad ziņās, sekojot savam draugam un citam krievu-padomju modes karalim Vjačeslavam Zaicevam, ar kuru viņi izgāja divus ļoti atšķirīgus ceļus, saplūstot no vēstures augstuma vienā lielceļā. Tieši viņi, lielais Red Dior un krievu Cardin, pavēra ceļu uz pirmo rindu nacionālajai modes skatei Rietumiem.