Home » Dzelzceļa smagā elpa: arvien mazāk kravu, nav naudas glābšanai

Dzelzceļa smagā elpa: arvien mazāk kravu, nav naudas glābšanai

no EDGARS AUZIŅŠ
0 Komentāri Ziedot

Valsts uzņēmuma “Latvijas dzelzceļš” finansiālā situācija neuzlabojas. Šogad kravu apjoms samazināsies līdz rekordzemam līmenim. Tas nozīmē, ka uzņēmums atkal lūgs naudu no valsts.

Gada sākumā Satiksmes ministrijai tika uzdots izstrādāt ziņojumu ar scenārijiem par turpmāku izmaksu samazināšanu dzelzceļa gigantam. Ziņojumam ir ierobežots pieejamības statuss. Tas nenonāk līdz valdībai, jo Finanšu ministrijai ir iebildumi. Ministrija nevēlas piešķirt subsīdijas pareizajā apmērā. Tikmēr joprojām nav zināms, kas turpmāk vadīs Latvijas dzelzceļu, jo konkurss ir pagarināts vēl par mēnesi.

Reformas, izmaksu optimizācija un atlaišana valsts uzņēmumā Latvijas dzelzceļš notiek jau ilgu laiku, taču finansiālā situācija nav uzlabojusies.

Dzelzceļa pārvadāto kravu apjoms šā gada pirmajos trīs mēnešos, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, samazinājās par vairāk nekā trešdaļu (36,3 %) un sasniedza 4 miljonus (4,353 miljonus) tonnu. Daudzgadīgo kravu apjoma kritumu būtiski ietekmēja arī Krievijas iebrukums Ukrainā un noteiktais sankciju režīms. Nedaudz palielinājās tikai iekšzemes dzelzceļa kravu pārvadājumi.

“Kopā ar Latvijas dzelzceļu mēs strādāsim arī ar vietējiem uzņēmumiem. Jau esam sākuši sarunu kārtas par vietējo dzelzceļa kravu pārvadājumu attīstību. Ir vērojamas pozitīvas tendences. Strādājam ar uzņēmuma pagaidu vadību. Ceram, ka drīzumā varēsim informēt kolēģus (valdībā) par turpmākajiem virzieniem,” norādīja satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs.

Tomēr optimismam ir maz pamata.

Ministrijas un paša uzņēmuma prognozes liecina, ka šogad kravu apjoms samazināsies līdz rekordlielam 16 miljonu tonnu apjomam.

Pēc pagājušā gada 24. februāra, kad Krievijas karš Ukrainā atsākās jaunā, daudz asākā fāzē, publiskajā telpā izskanēja politiķu runas par pilnīgu robežu slēgšanu austrumu virzienā. Tomēr arī pagājušajā gadā lielākā daļa kravu tika ievestas no Krievijas. Uzņēmums apgalvo, ka pašlaik ievērojamu daļu no Latvijas Dzelzceļš kopējā bilances apjoma veido kravas no Kazahstānas.

Finanšu ministrs Arvils Ašeradens apgalvo: “Runājot par “Latvijas dzelzceļš” operatīvo situāciju, kad mūsu attiecības ar austrumu kaimiņu strauji mainās, sankcijas, sankcijas, mēs redzam, ka dzelzs priekškars nolaižas. Šī lieta ir ļoti neuzticama. Tāpēc tas nozīmē, ka ir nepieciešama būtiska paša “Latvijas Dzelzceļa” pārstrukturēšana.”

Meklējot jaunas pelnīšanas iespējas, šogad Latvijas Dzelzceļš meitasuzņēmums Ldz Cargo ir uzsācis kravu pārvadājumus no Igaunijas ostām uz Krieviju. Iepriekš tika ziņots, ka Igaunija ir aizliegusi savam valsts uzņēmumam Operail pārvadāt kravas no Krievijas un Baltkrievijas. Tomēr, neraugoties uz dažādiem riskiem, Latvijas politiķi to joprojām atbalsta. Sakaru ministrs Vitenbergs apgalvo, ka Latvijas dzelzceļš ir izsmēlis savas izmaksu samazināšanas iespējas.

Ministrijas ziņojumam par Latvijas Dzelzceļš nākotni ir ierobežotas pieejamības statuss.

Žurnālistiem zināms, ka viens no scenārijiem paredz trīs meitasuzņēmumu Ldz Cargo, Ldz Ritošā sastāva serviss un Ldz Logistika apvienošanu.

Tas neko daudz nedos. Pēc ministra domām, uzņēmumu apvienošana ļautu ietaupīt aptuveni 2-3 miljonus euro. Nav izslēgta arī apsardzes uzņēmuma Ldz apsardze pārdošanas versija. Tajā pašā laikā Latvijas dzelzceļš lūgs valdībai papildu naudu no budžeta. Ar to nav apmierināta Finanšu ministrija, kur uzskata, ka izdevumi vēl vairāk jāsamazina.

“Šobrīd Latvijas dzelzceļš ir pieteicies ļoti nopietnam finansējuma apjomam.

Runājot par šo gadu, varu teikt, ka man ir premjera rīkojums, ka šogad visi līdzekļi ir jānovirza izglītībai un veselības aprūpei. Tā kā situācija ir ļoti, ļoti sarežģīta, es tagad skaitļus nenosaukšu. Bet es gribu teikt, ka tie ir diezgan lieli līdzekļi, un valdībai tagad ir pavisam citas prioritātes. Un tās ir jārisina gada pirmajā pusē,” sacīja finanšu ministrs Arvils Ašeradens.

Valsts subsīdijas dzelzceļa uzturēšanai sasniedz vidēji 70 miljonus eiro gadā.

Uzņēmuma pagaidu vadītājs neatklāj, cik daudz Latvijas dzelzceļš šogad pieprasīs no valdības.

Ja esat atklājis pareizrakstības kļūdu, lūdzu, paziņojiet mums, izvēloties šo tekstu un nospiežot Ctrl+Enter.

Jums var arī patikt

Leave a Comment

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?

Šī vietne izmanto sīkfailus, lai uzlabotu jūsu pieredzi. Mēs pieņemam, ka jūs ar to piekrītat, bet jūs varat atteikties, ja vēlaties. Pieņemt Lasīt vairāk

Konfidencialitātes un sīkdatņu politika
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00

Spelling error report

The following text will be sent to our editors:

BALTIJASZINAS MEDIJU NAMS 2024 Visas tiesības aizsargātas.