2022. gada decembra beigās Lockheed Martin izmēģināja mākslīgā intelekta sistēmu, lai kontrolētu savu F-16 iznīcinātāju. Par to mums bija atsevišķs stāsts, taču tagad ir pieejama jauna informācija.
Kas ir zināms
Uzņēmums ir izstrādājis mācību lidmašīnu, lai pārbaudītu, vai ir iespējams vadīt lidmašīnu ar mākslīgā intelekta palīdzību. Un tas ir vienīgais šāda veida. To sauc par F-16 VISTA X-62A. Tā pamatā ir ceturtās paaudzes iznīcinātājs F-16D Block 30 Peace Marble II, kas aprīkots ar Block 40 līmeņa avioniku.
Sākotnēji tas tika apzīmēts ar NF-16D, bet vēlāk pārdēvēts par VISTA (Variable In-flight Simulation Test Aircraft). 2021. gada vasaras sākumā mācību lidmašīna tika pasludināta par ASV nacionālo dārgumu.
VISTA ir veidota, izmantojot atvērto sistēmu arhitektūru, un programmatūra dod platformai iespēju simulēt citu gaisa kuģu lidojuma veiktspēju. Tas ļauj paralēli izstrādāt un testēt progresīvas mākslīgā intelekta sistēmas un jaunus bezpilota lidaparātus.
VISTA jaunākais atjauninājums piedāvā jaunu simulācijas sistēmu (VSS), ko izstrādājis Casplan. Uzņēmums Lockheed Martin izveidoja jaunu modeli pēc algoritma (MFA). Atjauninājumā tika pievienota arī autonomā simulācijas vadības sistēma (SACS). MFA un SACS integrācija ļauj izmantot mācību lidaparātu eksperimentiem, kuros galvenā uzmanība tiek pievērsta bezpilota operācijām un mākslīgajam intelektam. SACS pamatā ir uzņēmuma mēroga atvērto sistēmu arhitektūra (E-OSA). To izmanto Enterprise Mission Computer 2. versijā (EMC2), ko sauc par Einstein Box.
Decembrī veiktais izmēģinājums bija pirmā reize, kad mākslīgais intelekts tika izmantots taktiskā lidaparāta pilota amatā. Algoritmi spēja veiksmīgi lidot ar VISTA X-62A vairāk nekā 17 stundas.
Avots: Lockheed Martin