Balss asistenti modernajos automobiļos ir ierasta parādība jau kopš pēdējās desmitgades, taču General Motors Corporation kopā ar Microsoft vēlas panākt pavisam citu, augstāku saziņas līmeni starp cilvēku un mašīnu. Nākamās paaudzes asistents spēs ne tikai veikt simtiem dažādu ikdienas uzdevumu, bet arī ātri atrast risinājumus ārkārtas un pat avārijas situācijās.
Esmu pārliecināts, ka lielākā daļa mūsu lasītāju jau zina, kas ir ChatGPT, bet, ja nu gadījumā, sniegsim īsu ieskatu. ChatGPT ir pasaulē pirmais publiski pieejamais mākslīgā intelekta (AI) teksta tērzēšanas pakalpojums, kas tika palaists pagājušā gada novembrī un spēj uzturēt nepārtrauktu saziņu par jebkuru tēmu, izprotot un atceroties sarunas kontekstu, turklāt jebkurā valodā. ChatGPT izstrādāja 2015. gadā dibinātais ASV uzņēmums OpenAI. Viens no OpenAI dibinātājiem un pirmajiem investoriem bija Elons Masks (Elon Musk), un šobrīd viens no galvenajiem OpenAI investoriem ir IT korporācija Microsoft.
Tā kā mākslīgā intelekta izstrādes izmaksas ir ļoti augstas, 2019. gadā OpenAI izveidoja komerciālu nodaļu, kuras augļus un pakalpojumus cita starpā izmanto Microsoft. Šā gada februārī Microsoft laida klajā savu inteliģento tērzēšanas robotu, kas iebūvēts meklētājprogrammā Bing un kas tika izstrādāts, izmantojot ChatGPT pieredzi, taču Bing Chat un ChatGPT ir dažādas, tehniski nesaistītas sistēmas.
Bing Chat vēl nespēj ilgstoši sazināties visos iespējamajos scenārijos, pieļauj nepamatotas emociju izpausmes un kopumā zaudē ChatGPT, taču Microsoft aktīvi “uzlabo” savu tērzēšanas robotu un sola strauju progresu. ChatGPT vēl ne tuvu nav ideāls, tas pieļauj daudz kļūdu un klaji melo, taču ir gatavs tērzēt bez apstājas, izdomāt stāstus un triviālu saturu sociālajiem tīkliem – tūkstošiem cilvēku visā pasaulē tā dēļ jau ir zaudējuši darbu.
Protams, ne tikai OpenAI un Microsoft, bet arī visi lielie IT uzņēmumi un daudzi autobūves uzņēmumi (tostarp Tesla) attīsta mākslīgo intelektu, taču pašlaik bez maksas ir pieejams tikai Bing Chat un ChatGPT, citi izstrādātāji nespēj vai nevēlas dot piekļuvi savam mākslīgajam intelektam visiem, kas to vēlas.
General Motors un Microsoft 2021. gadā noslēdza ilgtermiņa stratēģisko partnerību, un pagājušajā nedēļā tiešsaistes izdevums Semafor, atsaucoties uz GM viceprezidentu Skotu Milleru, ziņoja, ka GM un Microsoft izstrādā nākamās paaudzes uz mākslīgo intelektu balstītu balss asistentu automašīnām. Pašreizējie balss asistenti, stingri ņemot, nemaz nav mākslīgais intelekts: tie vienkārši atpazīst runu un izpilda komandas, bet nespēj improvizēt, uzturēt sarunu, vēl jo mazāk saprast kontekstu, kā to dara Bing Chat un ChatGPT.
GM jaunais balss asistents izmantos Microsoft Azure mākoņplatformu, lai piekļūtu plašai zināšanu bāzei par jebkuru tēmu, taču tam galvenokārt būs atbilstoši jāreaģē ārkārtas situācijās. Piemēram, ja automašīnai ir pārdurta riepa un cilvēks nezina, kā to nomainīt, vai arī kaut kas nav izdevies tās maiņas laikā, asistentam būs jāsniedz konkrēts padoms, kā rīkoties, un/vai monitorā jāparāda mācību video. Ja uz instrumentu paneļa parādās brīdinājuma ziņojums vai iedegas brīdinājuma lampiņa, mākslīgajam intelektam būtu jāizskaidro autovadītājam, ko tas nozīmē, vai drīkst turpināt braukt, un, ja nedrīkst, bet ir ļoti nepieciešams, pastāstīt, kāds būs risks un iespējamās sekas.
Jaunajam balss asistentam, protams, būs pieejamas arī izklaides funkcijas, taču par tām GM pārstāvji vēl nav gatavi pastāstīt. Pagaidām nav zināms, kad viedais asistents tiks oficiāli izlaists tirgū, taču pieļaujam, ka ilgi gaidīt nebūs jāgaida: iespējams, mākslīgais intelekts tiks komplektēts ar jaunās paaudzes Ultra Cruise autopilotu, ko GM ir solījis ieviest šogad.